DEBATT
”Vi behöver fler kvinnor som är med och leder ai-utvecklingen på företag”
Anna Johansson, Sverigechef, IBM Consulting Sweden.
IBM Consulting
DEBATT. AI-revolutionen handlar inte bara om teknisk innovation. Den förändrar samtliga sektorer, vår syn på arbete och vårt sätt att leva. Men enligt en undersökning från IBM är kvinnor underrepresenterade i ledande positioner i denna transformation – vilket kan få långsiktiga konsekvenser, skriver Anna Johansson, IBM.
Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.
Ai-revolutionen
kan likställas med omställningen från jordbrukssamhället till
industrialiseringen – men mycket, mycket snabbare. Det krävs ett kunnigt, ansvarsfullt
och visionärt ledarskap för att implementera teknologin på ett sätt som gagnar
människor. Alla människor.
IBM:s undersökning
“Female Leadership in the age of AI” bygger på data från 4 000 respondenter i
ledande positioner inom näringslivet i Sverige, Förenade Arabemiraten, Italien,
Saudiarabien, Spanien, Storbritannien och Tyskland.
Men mindre än en tredjedel (31 procent) av de svenskar som har svarat har en kvinna i beslutsfattande position om ai-strategin i sin organisation.
När Sverige rankas på andra plats på World Intellectual
Property Organizations lista av mest innovativa länder i världen, hur uppfattar de svenska
respondenterna det kvinnliga ai-ledarskapet?
I stort sett har
svenska företag och organisationer snabbt insett ai:s finansiella potential. Cirka 86 procent av svenska chefer i IBM:s undersökning
uppger att de kommer eller håller på att implementera generativ ai i år.
Mer än tre
fjärdedelar av svenska respondenter på chefsnivå (76 procent) anser att fler kvinnor
behövs i ledande positioner för att ai-implementeringens finansiella vinster
ska gagna hela befolkningen. Dessutom tror 73 procent att det skulle hjälpa
till att minska risken för att fördomar, så kallad ”unconcious bias”, byggs in i de ai-lösningar som skapas. Men
mindre än en tredjedel (31 procent) av de svenskar som har svarat har en kvinna i beslutsfattande position om ai-strategin i sin organisation.
Trots att fler svenska
kvinnor i ledande befattningar satsar på att utveckla och uppgradera sin tekniska
kompetens jämfört med män (64 procent respektive 56 procent), känner endast 48 procent
att de har självförtroende som ledare för ai-utvecklingen (jämfört med 65 procent män).
Det är ingen lätt
uppgift att bygga en båt och samtidigt segla den. Nedan föreslås därför tre
områden svenska ledare kan prioritera för att säkerställa att kvinnliga ledare har
en aktiv roll inom ai:s fortsatta utveckling:
• Ha ett holistiskt
förhållningssätt till ledarskap: där man vid
tillsättning av ledare inom ai, vid sidan av teknisk expertis, också
värdesätter färdigheter såsom etisk implementering, regulatorisk- och interpersonell
kompetens och inte minst verksamhetskompetens. Ny forskning från IBM Institue
of Business Value visar på snabb framväxt av ai inom traditionellt
kvinnodominerade områden, såsom marknadsföring och kundervice, vilket ger
företag en utmärkt möjlighet att säkerställa ett representativt urval av ledare
i utvecklingen av ai.
• Gör representation
av kvinnligt ledarskap inom ai till ett medvetet val: arbeta aktivt för att bana väg för inkludering,
och därmed fler kvinnor, i beslutsfattande roller kopplade till ai-strategin. Sätt
tydliga mål och mätvärden för att säkra mångfalden i ledarpositioner och håll chefer
och ledningar ansvariga för en framgångsrik implementering av dessa mål.
• Kompetensutveckla
alla avdelningar i ai-frågan: Vikten av att ai inte enbart är en it-fråga är inget vi längre ifrågasätter. Företag behöver
därför arbeta med kompetensutveckling i ai-frågan inom samtliga avdelningar. Cirka
52 procent av både manliga och kvinnliga ledare i Sverige vill se fler sätt att
uppleva ai i praktiken, och 46 procent medger att de behöver mer stöd för
kompetensutveckling. Säkerställ därför en kompetensutvecklingsstrategi som uppmuntrar
kontinuerligt lärande genom medvetna utbildningsinsatser, för att möjliggöra lärande
inom flera områden och för en diversifierad målgrupp.
Det är dags nu. Dags
att låta ett inkluderande ai-ledarskap inte enbart vara en eftertanke. Det är en
konkret, strategisk nödvändighet som förmår oss att bekämpa undermedvetna
fördomar, främja etisk innovation och öppna upp för en ny generation av
inspirerande ledare. Ledare som reflekterar hela vårt samhälle.
Anna Johansson, Sverigechef, IBM Consulting Sweden
DELTA I DEBATTEN
Vill du skriva en debattartikel eller en replik?
Kontakta Ny Tekniks debattsida på debatt@nyteknik.se
Tänk på detta:
• Texten ska vara unik för Ny Teknik.
• Texten ska vara max 4 000 tecken inklusive mellanslag.
• Undvik förkortningar och utropstecken.
• Peka ut och beskriv ett problem eller en lösning, samt hur du eller ni vill lösa problemet eller ta vara på möjligheten.
• Var tydlig med vem du eller ni debatterar med och varför.
• Bifoga gärna porträttbild och ange fotobyline.