”Varför tvekar regeringen att utreda höga kostnader för patentstrider?”
STOCCKHOLM 20200506Patent- och registreringsverket på Valhallavägen 136 i Stockholm.Foto: Fredrik Sandberg / TT kod 10080Fredrik Sandberg/TT
DEBATT. Regeringen har nu chans att ta ett epokgörande steg för att förbättra för entreprenörer och forskare som måste försvara sina patent i domstol. Regeringens tvekan är anmärkningsvärd, eftersom majoriteten i riksdagen för att utreda frågan om höga rättegångskostnader, skriver Peter A Jörgensen och Kjell Jegefors.
”De mindre svenska företagen har hamnat på efterkälken när det
gäller skapande av immateriella värden. Ett av skälen är de mycket kostsamma
rättegångarna. Nu har riksdagen beslutat att uppmana regeringen att göra
en översyn av kostnaderna. Fem oppositionspartier ställde sig bakom förslaget.
Det kan bli ett genombrott för intresset att skapa immateriella värden i
Sverige.”
Vad har
hänt sen dess?
1. Socialdemokraterna
har också motionerat om en utredning av rättegångskostnaderna. Det betyder
att nu finns en bred riksdagsmajoritet, sex partier av åtta, för att utreda frågan om rättegångskostnader. (C
och MP funderar fortfarande.)
”I
Sverige har vi varit relativt bra på att förmedla patentens strategiska roll
och alla de viktiga funktioner patenten har under innovationsprocessen. /---/ Det
svenska innovationssystemet är helt enkelt dåligt på att förbereda våra små
teknikbolag på dessa ovanliga men mycket viktiga processer. Detta kan delvis
förklaras av hur den svenska branschen för patentrådgivning ser ut, där
patentering och patentintrång typiskt hanteras av helt skilda aktörer.”
Annons
Med
andra ord: erfarenhetsåtervinningen brister. Detta till skillnad från de globala
företagen, vilka ofta har några patenttvister pågående samtidigt. Här blir erfarenhetsåtervinningen
en självklarhet och naturlig del i företagets patenthantering.
3. Vi
har påtalat de ekonomiska obalanserna vid rättegångar.
Dessa bekräftas av ytterligare två domar i juni från Patent och
marknadsöverdomstolen (PMÖD). En tidigare anställd vid ett
medicinsk-tekniskt företag riskerar hitills
kostnader på över fem miljoner kronor för att få sin rätt prövad.
Han förlorade i första instans och valde då att överklaga och eftersom domslut alltid
är svåra att förutsäga, medförde detta en stor risk. Han vann i PMÖD. Företaget
har nu valt att överklagat till Högsta domstolen, som ännu inte beslutat om de
tar upp ärendet. Vid ett positivt beslut blir risken för uppfinnaren ännu större.
I en annan tvist kan vi följa vägen från samarbetsavtal med de
svenska storbankerna, tvist, rättegång i Patent och Marknadsdomstolen (PMD),
förlust, konkurs, konkursboet stämmer i PMÖD och förlorar. Målet gällde
utvecklingen av bank id-tekniken och otillbörligt nyttjande av
företagshemligheter. Accumulate AB, ett mindre konsultbolag, och senare
dess konkursbo dömdes att betala nästan sammanlagt 20 miljoner kronor i de två
rättegångarna.
4. Unified
Patent Court (UPC). Denna nya rättegångsordning etablerades första juni 2023. Den är ett alternativ till behandling i svensk domstol. I UPC gäller att ett
domslut får rättsverkan i alla anslutna europeiska länder. ( Idag 17.) Inom
denna rättsordning tillämpas tak för rättegångskostnader. För kapitalsvaga
aktörer införs ett rättsskydd, som beslutas av domstolen. Rättegångskostnaderna
beräknas bli mycket höga. En rättegång om värden, som uppgår till 300 miljoner
kronor, kan kosta den förlorande parten 25 miljoner kronor. (Värden om 300
miljoner är lågt i dessa sammanhang.) Frågan är om den nya rättsordningen
någonsin kommer att ge kapitalsvaga aktörer ett riktigt skydd?
6. Forskningen
inom immaterialrätten är underbemannad. Intresset från Regeringskansliet
och berörda myndigheter att etablera väl underbyggda program för att utveckla
det immateriella värdeskapandet verkar lågt. De olika statliga programmen är
inte utvärderade. Med andra ord evidens saknas. Forskningen inom immaterialrätten
är underfinansierad. Bara en promille av den statliga forskningsbudgeten (över
40 miljarder kronor) satsas inom immaterialrätten. Det saknas också ett
nationellt forskningsprogram.
Totalt finns i dag bara tre aktiva
doktorander vid landets institutioner för immaterialrätt. Detta meddelade
professor Bengt Domeij i januari. Hur ska den glesa skaran forskare klara de
juridiska frågorna, som både breddas och blir mer komplexa? Detta gäller även
inom utbildningen, där vi kan få brist på kompetenta lärare.
Peter A Jörgensen.Privat
7. Immaterialrätt tar sig återigen
in på den politiska agendan, men nyheterna är dåliga. I
juni interpellerade Aida Birinxhiku
(S) i riksdagen om en offensiv innovationsstrategi med tyngdpunkt på
immaterialrätt. "Först
och främst behöver vi öka kunskapen om immaterialrätt som strategisk tillgång,
framför allt bland små och medelstora företag och inom universitets-
och högskolevärlden." De andra nordiska ländernas strategiarbete
togs upp, som förebild. Det blev debatt
där klimat- och näringsminister Ebba Busch (KD) svarade ”Kanske, kanske
… ” och berättade om andra strategiarbeten, som pågår i
Regeringskansliet.
Våra slutord: Regeringen har nu möjlighet och förutsättningar att ta ett
epokgörande steg för att förbättra möjligheterna för entreprenörer och forskare
att utveckla nya idéer. En ny era kan etableras med ny optimism inför
utmaningarna. En nationell strategi ger immateriellt värdeskapande ett
politiskt fokus, som saknats.
Annons
När en strategi etableras måste också
någon form av styrgrupp få mandat. Detta ger det immateriella
värdeskapandet en struktur, en blygsam budget och nytt
energitillskott, men allra viktigast: det stärker svensk innovations- och konkurrenskraft.
Kjell Jegefors.Privat
Regeringens tvekan är anmärkningsvärd, eftersom majoriteten
i riksdagen vill utveckla det immateriella värdeskapandet. Vi finner inte
heller några ideologiska konfliktytor. Tvärtom alla riksdagsledamöter vill vara småföretags-, forsknings- och
innovationstillskyndare.
Kostnaderna för bristerna blir tydligare och tydligare. Det är
svag erfarenhetsåtervinning, obalanser vid rättegångar, ej utvärderade
stödprogram och en underfinansierad forskningsbudget. Det är
entreprenörer, forskare, uppfinnare, och
konsumenter, som betalar för bristerna.
Peter
A Jörgensen, tidigare bland annat teknisk attaché i Kalifornien
Kjell
Jegefors, tidigare
bland annat ordförande i Aktietorget