DEBATT
”Undantagsregel för markarbete skapar gråzon i grundvattenfrågor”
Arbete under markytan.
Kjell-Arne Larsson/TT
DEBATT. Dagens grundvattenlagstiftning är tungrodd och illa anpassad till samhällets nutida och framtida behov. Omfattande tillståndsplikt och tidskrävande tillståndsprocesser ger upphov till stor gråzonsverksamhet på tveksam juridisk grund. Vi som branschföreträdare anser en modernisering av lagstiftningen är nödvändig, skriver tre företrädare för Svenska Geotekniska föreningen.
Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.
Aktörer
som kommuner, regioner, exploatörer, fastighetsbolag, bolag för el- och
kommunikationsförsörjning, Trafikverket, gruv- och täktbolag med flera påverkas
av grundvattenlagstiftning vid byggnation under markytan.
Dagens
grundvattenlagstiftning är kostnadsdrivande och illa anpassad till samhällets
behov av anläggande och byggnation under mark. Rigid lagstiftning reglerar all
bygg, täkt och gruv-verksamhet som påverkar grundvatten, och tillstånd krävs
enligt miljöbalken.
Vi är många i branschen som upplever situationen som problematisk och vill uppmana regeringen att inleda arbete med att skapa en mer förutsebar och rättssäker lagstiftning anpassad efter dagens samhällsbehov.
Syftet är lovvärt och enligt miljöbalkens anda att skydda
och bevara naturen till efterföljande generationer, men effekten av en för
rigid lag blir i stället att många mindre projekt utförs i skymundan på oklar
juridisk grund och under bristande tillsyn.
Det är dåligt för alla parter och
kan inte vara lagstiftarens mening. Vi är många i branschen som upplever
situationen som problematisk och vill uppmana regeringen att inleda arbete med
att skapa en mer förutsebar och rättssäker lagstiftning anpassad efter dagens
samhällsbehov. Detta behöver också bidra till förenklade och mer effektiva
tillståndsprocesser.
Grundprincipen
i dag är att all grundvattenbortledning är tillståndspliktig och kräver juridisk
prövning i mark- och miljödomstol. I princip innebär detta bland annat att en
kortvarig, grund schakt för ny vattenledning i jordbruksområde kräver samma juridiska
prövning som en tunnel i en storstadsmiljö. Vi menar att detta är orimligt och
sätter många verksamhetsutövare i en sits att begå miljöbrott utifrån dagens lagstiftning.
I dagens
system finns ett undantag från tillståndsplikt enligt 11 kap 12 § miljöbalken,
vilken innebär att tillstånd inte krävs om det är uppenbart att det inte finns någon
risk för skada på allmänna och enskilda intressen. Dess tillämpbarhet är dock omstridd
och olika praxis råder i olika verksamheter och regioner.
Att undantagsregeln tillämpas i sådan stor omfattning beror på att det saknas alternativ till en tillståndsprocess med betydande kostnader (miljontals kronor) och som tar orimligt lång tid (ofta 1–2 år i sin helhet) även för mindre ingrepp.
Användandet av undantaget kan dels innebära stora
fördyringar av den utövade verksamheten och dels juridiska risker och
konsekvenser för verksamhetsutövaren. Det kan också leda till bristande tillsyn
och att risker för att orsaka skador i omgivningen förbises. Undantagsregeln är
trots detta ofta använd i brist på andra lämpliga/rimliga möjligheter.
Undantagets
skrivning och etablerad praxis gör dock många gånger arbetssättet och
positionerna krystade och verksamhetsutövare klamrar sig fast vid sin egen
eller konsulters tolkning av om enskilda och allmänna intressen kan skadas. Att
undantagsregeln tillämpas i sådan stor omfattning beror på att det saknas
alternativ till en tillståndsprocess med betydande kostnader (miljontals
kronor) och som tar orimligt lång tid (ofta 1–2 år i sin helhet) även för
mindre ingrepp.
I en
uppdaterad lagstiftning bör det finnas möjlighet att anpassa utredningsbehov
och prövning efter storleken och riskerna för negativ påverkan och skador. Verksamhetsutövare
behöver ges möjlighet att kunna anmäla åtgärder med begränsade risker istället
för att förlita sig på en undantagsregel med mycket oklar tillämpning. Detta skulle
ge större juridisk trygghet för verksamhetsutövare och ge myndigheter,
allmänhet och andra intressen inblick i denna typ av verksamheter.
För
samhället möjliggörs också en bättre kontroll av risker och tillsyn. Liknande möjligheter
till anmälan finns redan i dag för andra typer av vattenverksamhet av mindre
omfattning (exempelvis bortledning av ytvatten), men alltså inte för
grundvatten.
Dagens situation
är otillfredsställande, oförutsägbar, rättsosäker och kostar mycket för
samhället. Vi uppmanar därför regeringen att ta initiativ till en översyn av
grundvattenlagstiftningen för att få den bättre anpassad efter dagens
samhällsbehov.
Svenska
Geotekniska Föreningens grundvattensektion genom
Niklas
Blomqvist, fil mag, hydrogeolog
Linn
Ödlund Eriksson, civilingenjör, hydrogeolog
Rickard
Hulling, advokat
miljörätt
DELTA I DEBATTEN
Vill du skriva en debattartikel eller en replik?
Kontakta Ny Tekniks debattsida på debatt@nyteknik.se
Tänk på detta:
• Texten ska vara unik för Ny Teknik.
• Texten ska vara max 4 000 tecken inklusive mellanslag.
• Undvik förkortningar och utropstecken.
• Peka ut och beskriv ett problem eller en lösning, samt hur du eller ni vill lösa problemet eller ta vara på möjligheten.
• Var tydlig med vem du eller ni debatterar med och varför.
• Bifoga gärna porträttbild och ange fotobyline.