DEBATT

SKR: ”Mobiltäckningen på tåg måste bli bättre”

Kvinna jobbar på dator på tåg.
Internetuppkopplingen på tåg är för dålig, anser SKR.

DEBATT. Vi uppmanar regeringen att skyndsamt agera för att vi i framtiden ska få den mobiltäckning längs landets järnvägar som är rimlig i ett modernt land som Sverige, skriver Patrik Jakobsson, Sveriges kommuner och regioner (SKR).

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

Dagligen prövas tågresenärers tålamod av bristande mobiluppkoppling. Många har delat känslan av irritation som väcks när varken wifi eller mobilnätet fungerar tillräckligt väl ombord. Att utan avbrott kunna surfa, ringa eller jobba med hjälp av mobiluppkoppling under en tågresa är en helt rimlig förväntan i dagens digitaliserade samhälle. Men så ser det inte ut i dag och tyvärr riskerar övergången till nya generationer mobilnät göra det ännu sämre. Det duger inte för ett modernt land.

Som tur är befinner vi oss just nu i ett mycket passande läge för att ta tag i frågan. På nationell nivå pågår arbetet med kommande nationell transportplan, en konnektivitetsstrategi och en ny digitaliseringsstrategi vilket skapar ett utmärkt tillfälle för regeringen att ta ett helhetsgrepp i frågan. Att förbättra täckningen är en komplex fråga som involverar många olika aktörer. En tydlig politisk inriktning skulle underlätta för alla att gå i takt. Regeringen har goda möjligheter att agera för att förbättra mobiltäckningen ombord.

Frågan om att förbättra mobiltäckningen ombord på tågen är inte enkel. Det behövs åtgärder i form av ny teknik, infrastruktur och ett långsiktigt och målinriktat arbete som många aktörer engageras i.

Omkring 90 procent av alla tågresenärer reser i den regionala tågtrafiken. Landets regioner har hittills varit hänvisade till att själva, tillsammans med tågoperatörerna, hantera täckningsfrågan. Men nästan alla tekniska lösningar för bättre mobiltäckning ombord förutsätter god täckning utomhus, utanför järnvägen, vilket inte är något som regionerna har möjlighet att påverka.

SKR vill uppmana regeringen att:

• Sätta ribban högt och formulera ambitiösa mål för mobiltäckning längs landets järnvägar. En tydlig politisk inriktning i kommande konnektivitetsstrategi och digitaliseringsstrategi skulle underlätta för alla aktörer att jobba framåt mot ett gemensamt mål.

• Uppdra alla berörda myndigheter att bidra till frågan. Såväl Post- och telestyrelsen (PTS) som Trafikverket och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har viktiga roller. Det behövs även nya, långsiktiga och utvecklade samarbeten med mobiloperatörer, tågoperatörer och regioner.

• Öka incitamenten för att investera i mobiltäckning som kan förbättra uppkopplingen längs järnvägen. Möjligheten till stöd behöver undersökas i områden där det saknas kommersiellt intresse men finns samhälleliga behov, då ingår även platser längs landets järnväg.

Patrik Jakobsson, SKR.

Frågan om att förbättra mobiltäckningen ombord på tågen är inte enkel. Det behövs åtgärder i form av ny teknik, infrastruktur och ett långsiktigt och målinriktat arbete som många aktörer engageras i.

Det är hög tid för regeringen att ta tag i frågan för en bättre mobiltäckning längs våra järnvägar.

Patrik Jakobsson, chef för avdelningen för tillväxt och samhällsbyggnad, Sveriges kommuner och regioner (SKR)

DELTA I DEBATTEN

Vill du skriva en debattartikel eller en replik?

Kontakta Ny Tekniks debattsida på debatt@nyteknik.se

Tänk på detta:

• Texten ska vara unik för Ny Teknik.

• Texten ska vara max 4 000 tecken inklusive mellanslag.

• Undvik förkortningar och utropstecken.

• Peka ut och beskriv ett problem eller en lösning, samt hur du eller ni vill lösa problemet eller ta vara på möjligheten.

• Var tydlig med vem du eller ni debatterar med och varför.

• Bifoga gärna porträttbild och ange fotobyline.