Internetuppkopplingen på tåg är för dålig, anser SKR.Sasithorn Phuapankasemsuk/Istock
DEBATT. Vi uppmanar regeringen att skyndsamt agera för att vi i framtiden ska få den mobiltäckning längs landets järnvägar som är rimlig i ett modernt land som Sverige, skriver Patrik Jakobsson, Sveriges kommuner och regioner (SKR).
Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.
Dagligen
prövas tågresenärers tålamod av bristande mobiluppkoppling. Många har delat
känslan av irritation som väcks när varken wifi eller mobilnätet fungerar tillräckligt
väl ombord. Att utan avbrott kunna surfa, ringa eller jobba med hjälp av
mobiluppkoppling under en tågresa är en helt rimlig förväntan i dagens
digitaliserade samhälle. Men så ser det inte ut i dag och tyvärr riskerar
övergången till nya generationer mobilnät göra det ännu sämre. Det duger
inte för ett modernt land.
Som
tur är befinner vi oss just nu i ett mycket passande läge för att ta tag i
frågan. På nationell nivå pågår arbetet med kommande nationell transportplan,
en konnektivitetsstrategi och en ny digitaliseringsstrategi vilket skapar ett
utmärkt tillfälle för regeringen att ta ett helhetsgrepp i frågan. Att
förbättra täckningen är en komplex fråga som involverar många olika aktörer. En
tydlig politisk inriktning skulle underlätta för alla att gå i takt. Regeringen
har goda möjligheter att agera för att förbättra mobiltäckningen ombord.
Frågan om att förbättra mobiltäckningen ombord på tågen är inte enkel. Det behövs åtgärder i form av ny teknik, infrastruktur och ett långsiktigt och målinriktat arbete som många aktörer engageras i.
Omkring 90
procent av alla tågresenärer reser i den regionala tågtrafiken. Landets
regioner har hittills varit hänvisade till att själva, tillsammans med
tågoperatörerna, hantera täckningsfrågan. Men nästan alla tekniska lösningar
för bättre mobiltäckning ombord förutsätter god täckning utomhus, utanför
järnvägen, vilket inte är något som regionerna har möjlighet att påverka.
SKR
vill uppmana regeringen att:
• Sätta ribban högt och formulera ambitiösa mål för mobiltäckning
längs landets järnvägar. En tydlig politisk inriktning i kommande
konnektivitetsstrategi och digitaliseringsstrategi skulle underlätta för alla
aktörer att jobba framåt mot ett gemensamt mål.
Annons
• Uppdra alla berörda myndigheter att bidra till frågan. Såväl Post-
och telestyrelsen (PTS) som Trafikverket och Myndigheten för samhällsskydd och
beredskap (MSB) har viktiga roller. Det behövs även nya, långsiktiga och
utvecklade samarbeten med mobiloperatörer, tågoperatörer och regioner.
• Öka incitamenten för att investera i mobiltäckning som kan
förbättra uppkopplingen längs järnvägen. Möjligheten till stöd behöver
undersökas i områden där det saknas kommersiellt intresse men finns
samhälleliga behov, då ingår även platser längs landets järnväg.
Patrik Jakobsson, SKR.Hans Alm
Frågan om att
förbättra mobiltäckningen ombord på tågen är inte enkel. Det behövs åtgärder i
form av ny teknik, infrastruktur och ett långsiktigt och målinriktat arbete som
många aktörer engageras i.
Det är hög tid
för regeringen att ta tag i frågan för en bättre mobiltäckning längs våra
järnvägar.
Patrik
Jakobsson, chef
för avdelningen för tillväxt och samhällsbyggnad, Sveriges kommuner och regioner
(SKR)