DEBATT

Sjöfartsverkets isbrytare Atle vid kaj i hamnen i Luleå.

SD: ”Sjöfartsverkets upphandling av isbrytare riskerar bli ett haveri”

DEBATT. Nuvarande isbrytare lever på lånad tid och är i behov av att snarast bytas ut. Men Sjöfartsverket kan med sin upphandling av endast en isbrytare få världens dyraste isbrytare, skriver Thomas Morell (SD), trafikutskottet. 

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

Isbrytning är viktigt för att säkerställa att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Isbrytarna ger även fartyg assistans genom att övervaka, dirigera och bogsera.

Nuvarande isbrytare lever på lånad tid och är i behov av att snarast bytas ut. De befintliga isbrytarna i Atleklassen närmar sig 50-årsstrecket. Utan fungerande isbrytning riskerar man att strandsätta stora delar av sjöfarten vintertid. Det var därför med stor glädje Sverigedemokraterna noterade att Sjöfartsverket skulle upphandla två nya isbrytare.

Tyvärr kunde vi i våras konstatera att upphandlingen av de två nya isbrytarna behövde göras om. Enligt uppgifter från Sjöfartsverket så berodde detta på att det inte inkommit giltiga anbud. En översyn av upphandlingsdokumentet skulle därefter genomföras. Efter sommaren kunde vi dock ta del av ny information som innebar att Sjöfartsverkets upphandling görs om till att bygga endast ett fartyg – inte två. Orsaken sägs vara resursbrist och att myndigheten gjort en ny analys.

Som vice ordförande i trafikutskottet så avser jag och Sverigedemokraterna föreslå övriga partier att kalla Sjöfartsverkets generaldirektör till Trafikutskottet för att redogöra för turerna kring upphandlingen av isbrytare.

Enligt Sjöfartsverket, och jag citerar; ”Bara för att vi bygger en nu så betyder det inte att vi kommer sluta vilja ha fler isbrytare. Vi har läget under kontroll och är medvetna om att vi behöver byta ut alla fem isbrytare som byggdes på sjuttiotalet. Vi har en god dialog med departementet och en plan för att byta ut alla fem. Frågan är bara när vi gör det, och det är såklart en finansieringsfråga.”. 

Som vice ordförande i Trafikutskottet undrar jag givetvis hur Sjöfartsverket kan uttala sig så här?

Ser vi till historiken kring Sjöfartsverkets upphandlingar så finns det framför allt en uppmärksammad upphandling av räddningshelikoptrar som förskräcker. För den som inte kommer ihåg så avslöjade SVT:s Uppdrag granskning våren 2015 Sjöfartsverkets upphandlingsturer kring verkets räddningshelikoptrar, vilket skulle komma att bli en skandal. 

Riksrevisionen granskade upphandlingen och gav svidande kritik. Rapporten visade på omfattande brister i bland annat uppföljning, upphandling, avtal och representation. Både fall av otillåten direktupphandling över beloppsgränsen och uppdelade inköp för att slippa upphandling hade hittats. Även andra myndigheter som Riksenheten mot korruption, Konkurrensverket, Konstitutionsutskottet och JO utredde Sjöfartsverkets hantering.

Vad har då detta med upphandling av isbrytare att göra? För den som inte är insatt i hur modern skeppsbyggnad går till så är framtagandet av en isbrytare inte ett framtagande av en lagervara. Det innebär att en isbrytare måste konstrueras från grunden. 

Nyligen gjorde Finland ett estimat vad det skulle kosta att ta fram en isbrytare. Kostnaden var mellan 50-100 miljoner euro. Det som Sjöfartsverket inte verkar förstå är att varje rederi som beställer skepp beställer inte ett skepp utan flera det vill säga man utnyttjar stordriftsfördelarna. Risken är sålunda uppenbar att Sjöfartsverket med sin upphandling av endast en isbrytare kommer att få världens dyraste isbrytare om ens någon då knappast något skeppsvarv kommer att vara intresserat. Det visade om inte annat den första upphandlingen som gjordes och fick avbrytas.

Thomas Morell, riksdagsledamot (SD).

Som vice ordförande i trafikutskottet så avser jag och Sverigedemokraterna föreslå övriga partier att kalla Sjöfartsverkets generaldirektör till Trafikutskottet för att redogöra för turerna kring upphandlingen av isbrytare samt hur Sjöfartsverket kommer att säkerställa att denna upphandling inte blir ett nytt kostsamt fiasko för skattebetalarna.

Thomas Morell (SD), vice ordförande trafikutskottet, riksdagsledamot

DELTA I DEBATTEN

Vill du skriva en debattartikel eller en replik?

Kontakta Ny Tekniks debattsida på debatt@nyteknik.se

Tänk på detta:

• Texten ska vara unik för Ny Teknik.

• Texten ska vara max 4 000 tecken inklusive mellanslag.

• Undvik förkortningar och utropstecken.

• Peka ut och beskriv ett problem eller en lösning, samt hur du eller ni vill lösa problemet eller ta vara på möjligheten.

• Var tydlig med vem du eller ni debatterar med och varför.

• Bifoga gärna porträttbild och ange fotobyline.