Sjöfartsverkets isbrytare Atle vid kaj i hamnen i Luleå.Pontus Lundahl/TT
SD: ”Sjöfartsverkets upphandling av isbrytare riskerar bli ett haveri”
DEBATT. Nuvarande isbrytare lever på lånad tid och är i behov av att snarast bytas ut. Men Sjöfartsverket kan med sin upphandling av endast en isbrytare få världens dyraste isbrytare, skriver Thomas Morell (SD), trafikutskottet.
Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.
Isbrytning är viktigt för att säkerställa att alla svenska
hamnar kan ha öppet året runt. Isbrytarna ger även fartyg assistans genom att
övervaka, dirigera och bogsera.
Nuvarande isbrytare lever på lånad tid och är i
behov av att snarast bytas ut. De befintliga isbrytarna i Atleklassen närmar
sig 50-årsstrecket. Utan fungerande isbrytning riskerar man att strandsätta
stora delar av sjöfarten vintertid. Det var därför med stor glädje Sverigedemokraterna
noterade att Sjöfartsverket skulle upphandla två nya isbrytare.
Tyvärr kunde vi i våras konstatera att upphandlingen av de
två nya isbrytarna behövde göras om. Enligt uppgifter från Sjöfartsverket så
berodde detta på att det inte inkommit giltiga anbud. En översyn av
upphandlingsdokumentet skulle därefter genomföras. Efter sommaren kunde vi dock
ta del av ny information som innebar att Sjöfartsverkets upphandling görs om
till att bygga endast ett fartyg – inte två. Orsaken sägs vara resursbrist och
att myndigheten gjort en ny analys.
Som vice ordförande i trafikutskottet så avser jag och Sverigedemokraterna föreslå övriga partier att kalla Sjöfartsverkets generaldirektör till Trafikutskottet för att redogöra för turerna kring upphandlingen av isbrytare.
Enligt Sjöfartsverket, och jag citerar; ”Bara för att vi
bygger en nu så betyder det inte att vi kommer sluta vilja ha fler isbrytare.
Vi har läget under kontroll och är medvetna om att vi behöver byta ut alla fem
isbrytare som byggdes på sjuttiotalet. Vi har en god dialog med departementet
och en plan för att byta ut alla fem. Frågan är bara när vi gör det, och det är
såklart en finansieringsfråga.”.
Som vice ordförande i Trafikutskottet
undrar jag givetvis hur Sjöfartsverket kan uttala sig så här?
Ser vi till historiken kring Sjöfartsverkets upphandlingar
så finns det framför allt en uppmärksammad upphandling av räddningshelikoptrar
som förskräcker. För den som inte kommer ihåg så avslöjade SVT:s Uppdrag
granskning våren 2015 Sjöfartsverkets upphandlingsturer kring verkets
räddningshelikoptrar, vilket skulle komma att bli en skandal.
Annons
Riksrevisionen
granskade upphandlingen och gav svidande kritik. Rapporten visade på omfattande
brister i bland annat uppföljning, upphandling, avtal och representation. Både
fall av otillåten direktupphandling över beloppsgränsen och uppdelade inköp för
att slippa upphandling hade hittats. Även andra myndigheter som Riksenheten mot
korruption, Konkurrensverket, Konstitutionsutskottet och JO utredde
Sjöfartsverkets hantering.
Vad har då detta med upphandling av isbrytare att göra? För
den som inte är insatt i hur modern skeppsbyggnad går till så är framtagandet
av en isbrytare inte ett framtagande av en lagervara. Det innebär att en
isbrytare måste konstrueras från grunden.
Nyligen gjorde Finland ett estimat
vad det skulle kosta att ta fram en isbrytare. Kostnaden var mellan 50-100
miljoner euro. Det som Sjöfartsverket inte verkar förstå är att varje rederi
som beställer skepp beställer inte ett skepp utan flera det vill säga man utnyttjar
stordriftsfördelarna. Risken är sålunda uppenbar att Sjöfartsverket med sin
upphandling av endast en isbrytare kommer att få världens dyraste isbrytare om
ens någon då knappast något skeppsvarv kommer att vara intresserat. Det visade
om inte annat den första upphandlingen som gjordes och fick avbrytas.
Thomas Morell, riksdagsledamot (SD).
Som vice ordförande i trafikutskottet så avser jag och
Sverigedemokraterna föreslå övriga partier att kalla Sjöfartsverkets generaldirektör
till Trafikutskottet för att redogöra för turerna kring upphandlingen av
isbrytare samt hur Sjöfartsverket kommer att säkerställa att denna upphandling
inte blir ett nytt kostsamt fiasko för skattebetalarna.
Thomas Morell (SD), vice ordförande trafikutskottet, riksdagsledamot