DEBATT

Sjöfartsverkets isbrytare Atle vid kaj i hamnen i Luleå.

SD: ”Sjöfartsverkets upphandling av isbrytare riskerar bli ett haveri”

DEBATT. Nuvarande isbrytare lever på lånad tid och är i behov av att snarast bytas ut. Men Sjöfartsverket kan med sin upphandling av endast en isbrytare få världens dyraste isbrytare, skriver Thomas Morell (SD), trafikutskottet. 

Isbrytning är viktigt för att säkerställa att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Isbrytarna ger även fartyg assistans genom att övervaka, dirigera och bogsera.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här