DEBATT

”Sätt ett konkret mål: 100 000 fler techspecialister till 2030”

Beatrice Silow, ordförande i Tech Sveriges kompetensråd samt kommunikations- och kulturchef, Nexer Group och Åsa Zetterberg, förbundsdirektör, Tech Sverige.

DEBATT. Kompetensbehoven inom tech är en nationell angelägenhet. Politik, myndigheter, techbranschen, civilsamhället och våra utbildningsinstitutioner måste agera gemensamt för att få fler, inte minst tjejer, att söka sig till techyrken och framtidssäkra Sverige, skriver bransch- och arbetsgivarorganisationen Tech Sverige.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

Enligt en rapport från Tech Sverige, som samlar cirka 1 400 it-, telekom- och techföretag, kommer det att saknas 18 000 specialister inom tech årligen fram till 2028. Dessutom behöver den breda digitala kompetensen öka generellt. God tillgång till techkompetens är avgörande för Sverige. 

Ska vi kunna behålla vår konkurrenskraft och vår position som en ledande technation, är det avgörande att vi långsiktigt säkerställer tillgången på digital spetskompetens. Tech Sverige anser att regeringen, i linje med andra framstående technationer, bör fastställa ett konkret mål: att öka antalet techspecialister med 100 000 fram till år 2030 och kraftsamla för att nå det. 

Techbranschen har också ett eget stort ansvar och många företag gör olika insatser. Tech Sverige bedriver ett aktivt och långsiktigt arbete för att attrahera fler till branschen och öka jämställdheten. Däribland satsningen Addera tech, som syftar till att visa på alla de olika typer av jobb som finns inom tech och vägar in till ett yrke inom tech.

Tech Sverige anser att regeringen, i linje med andra framstående technationer, bör fastställa ett konkret mål: att öka antalet techspecialister med 100 000 fram till år 2030.

Den 28 februari skrev utbildningsminister Mats Persson och jämställdhetsminister Paulina Brandberg i GP om att bristen på tjejer inom tech är en nationell angelägenhet. Även regeringens satsningar för att få fler att arbeta inom stem-yrken lyfts fram (science, technology, engineering, mathematics). 

Vi välkomnar de insatser som Persson och Brandberg lyfter fram i artikeln men mer kommer att krävas, särskilt inom skolan. Det handlar bland annat om att: 

• Rusta elever med framtidens kompetens. Programmering, informationssäkerhet, ai med mera bör utgöra obligatoriska delar i skolans kurs-och läroplaner.

 • Stärk tjejers intresse. Könsbundna studieval börjar redan i grundskolan. För att öka intresset för tech hos både tjejer och killar är det avgörande att redan i grundskolan introducera digitala och interaktiva verktyg – i stället för att motverka dessa. Studie-och yrkesvägledarnas roll behöver stärkas och deras kunskaper om karriärmöjligheter inom tech öka. 

• Accelerera lärandet med ai och digitala verktyg. Ai har potential att skräddarsy undervisning efter varje elevs unika behov och förmågor. Potentialen behöver tas tillvara i syfte att förbättra elevers lärande och kunskapsresultat.

• Inför ett kompetenslyft för lärare och rektorer. Ska rektorer och lärare kunna utforma lärmiljöer som bidrar till att öka elevernas intresse för tech och stärka deras tekniska förmågor behöver de ha rätt kompetens. Skolverkets uppföljning från 2022 visar att det finns kontinuerligt behov av kompetensutveckling för att på ett bra sätt stärka undervisningen inom digitaliseringsområdet.

Grunden för framtidens jobb läggs redan i låg-och mellanstadiet. Skolan har ett viktigt uppdrag att förbereda barn och ungdomar med de kompetenser som behövs och som skapar stora möjligheter i deras framtida arbetsliv. För att lyckas med detta krävs stem-utbildning i världsklass och ambitiösa mål och initiativ för att stärka kompetensförsörjningen. 

Låt oss arbeta tillsammans för att möta kompetensbehoven inom tech, öka jämställdheten och framtidssäkra Sverige. 

Åsa Zetterberg, förbundsdirektör, Tech Sverige 

Beatrice Silow, ordförande i Tech Sveriges kompetensråd samt kommunikations- och kulturchef, Nexer Group

DELTA I DEBATTEN

Vill du skriva en debattartikel eller en replik?

Kontakta Ny Tekniks debattsida på debatt@nyteknik.se

Tänk på detta:

• Texten ska vara unik för Ny Teknik.

• Texten ska vara max 4 000 tecken inklusive mellanslag.

• Undvik förkortningar och utropstecken.

• Peka ut och beskriv ett problem eller en lösning, samt hur du eller ni vill lösa problemet eller ta vara på möjligheten.

• Var tydlig med vem du eller ni debatterar med och varför.

• Bifoga gärna porträttbild och ange fotobyline.