Opinion
”Lär barnen programmering i grundskolan”
DEBATT. Företagen törstar efter dem, men allt färre väljer att utbilda sig till programmerare. Det är dags att ta efter andra länder och göra programmering till ett obligatoriskt ämne i grundskolan, tycker Christine Johnson, verksamhetschef på IT-Gymnasiet.
Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.
Det är ingen nyhet att framtiden är på väg att bli mer och mer uppkopplad. I dag är 86 procent av svenska folket smartphone-användare, och 89 procent har en dator med internetuppkoppling hemma. Vad nästa tekniska framsteg eller användningsområde blir kan vi inte säkert veta. Däremot kan jag nästan garantera att det krävs kunskap om kod och programmering för att utveckla den.
Fler och fler länder har börjat inse att det krävs en storsatsning på att lära ut programkod till barn i tidiga åldrar. Estland, Kina och Vietnam har redan infört programmering i skolan och nu står det klart att Storbritanniens nya läroplan från och med nästa höst lär ut programmering från fem års ålder. I Sverige kan du i dag – i bästa fall – läsa programmering på gymnasiet. Det är dags att göra programmering till en obligatorisk del i svenska grundskolor.
Trots denna teknikevolution som vi befinner oss mitt i har utvecklingen av programmerare näst intill stannat av. Den svenska arbetsmarknaden törstar efter dem, men antalet programmerare blir i stället färre och färre för varje år. Dessutom är endast en femtedel (!) kvinnor. Hur kommer det sig att inte fler lär sig att programmera?
Ett svar på frågan kan vara det återkommande sätt vi envisas att prata om programmering och kod på; stereotypen av programmeraren som knackar kod i sin ensamhet och kommer bäst överens med siffror och datorer. En segt kvarlevande missuppfattning som inte bara skrämmer iväg unga tjejer och killar från att ens titta åt kodspråkens håll, utan även skolorna.
Ett annat svar är att det kan vara svårt att komma i kontakt med kod och programmering om man inte aktivt söker sig till det. Något som gör det ännu viktigare att låta barn och ungdomar i tidig ålder få testa på programmering och kod genom att göra det till en naturlig del av skolundervisningen.
Vi måste börja prata om programmering för vad det är: ett kreativt uttryck där du får använda dig av problemlösning och logik. Och vad som är än viktigare är att låta våra barn få testa på det.
I dag är barn och ungdomar i hög utsträckning digitala konsumenter, men inte producenter. Och det är synd. De behöver förstå att det faktiskt kan vara de som tar fram nästa version av smartphone, och inte enbart komma att använda sig av den.
För att göra det behöver vi börja tidigt. Vi måste införa programmering som ett ämne redan i grundskolan. Om vi ska behålla vår konkurrenskraft, försvara vår plats som innovativt land och utvecklas till den kunskapsnation vi behöver vara, så måste vi ge våra barn en grundläggande förståelse för IT.
DELTA I DEBATTEN
Vill du skriva en debattartikel eller en replik?
Kontakta Ny Tekniks debattsida på debatt@nyteknik.se
Tänk på detta:
• Texten ska vara unik för Ny Teknik.
• Texten ska vara max 4 000 tecken inklusive mellanslag.
• Undvik förkortningar och utropstecken.
• Peka ut och beskriv ett problem eller en lösning, samt hur du eller ni vill lösa problemet eller ta vara på möjligheten.
• Var tydlig med vem du eller ni debatterar med och varför.
• Bifoga gärna porträttbild och ange fotobyline.
På framtidensspråk.se vill vi uppmärksamma och övertala Sveriges beslutsfattare att programmering är framtidens språk. Gör det du med.
Christine Johnson, verksamhetschef IT-Gymnasiet