DEBATT

”Framtidens flyg kräver solkraft – svenska flygplatser måste få utvecklas”

Anna Werner, vd Svensk Solenergi.

Transportstyrelsen måste omedelbart få mer resurser för att snabba upp sina processer. Vi kan inte låta dem bli en bromskloss för investeringar i solcellsanläggningar på flygplatser, skriver Anna Werner, vd Svensk Solenergi.

I framtiden kommer flyget i allt större utsträckning att gå på el eller vätgas. Det är de stora aktörerna ense om, se bara på avsiktsförklaringen mellan Airbus, SAS, Swedavia, Vattenfall och Avinor som skrevs under tidigare i år. Tillsammans ska de arbeta för att utveckla vätgasflyg i Sverige och Norge med målet att ha större kommersiella vätgasflygplan redan 2035.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här