Centerpartiet: ”Ge hembatteristöd även för elbilsbatterier”
Att ta el från batteridrivna bilar kallas med en engelsk förkortning V2G, "vehicle to grid".Thomas Johansson/TT
DEBATT. Till skillnad från Ebba Buschs tal om att de fysikaliska lagarna kräver ny baskraft för att kunna få bygga ut sol- och vind så vet näringslivet, forskarvärlden och vi i Centerpartiet att det finns fler lösningar – som energilagring, skriver Rickard Nordin och Anders Ådahl, Centerpartiet.
Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.
Att det svenska
elsystemet behöver växa kraftigt på kort tid är ingen nyhet. Industrin talar om
ett ökat behov på minst 70TWh redan till 2030 (i dag används totalt ca 140 TWh i
Sverige).
Tillskott kan komma från utökad biokraft samt ökad effekt i både
vattenkraft och kärnkraft. Den stora majoriteten behöver dock komma från sol-
och vindkraft. Det leder till ytterligare volatilitet i elpriserna.
Till
skillnad från Ebba Buschs tal om att de fysikaliska lagarna kräver ny baskraft
för att kunna få bygga ut sol- och vind så vet näringslivet, forskarvärlden och
vi i Centerpartiet att det finns fler lösningar. Effektiviseringar och
flexibilitet är viktiga parametrar att jobba med.
Det vi särskilt vill lyfta
fram i denna artikel är dock den enorma potentialen i energilagring. Det är en tjänst
som nu byggs ut snabbt, men som fortfarande har ett antal byråkratiska hinder
som bromsar utvecklingen.
Det är en veritabel revolution om Sverige nyttjar den offensivt och banar väg för ett stabilare och mer konkurrenskraftigt elsystem, helt i linje med näringslivets önskemål.
Ett flertal
studier har visat på hur den stora potentialen i olika typer av lagring kan
användas för att balansera elsystemet och hantera perioder med underskott. Det
ersätter inte självklart behovet av mer planerbar kraft på sikt, men köper oss
väsentligt med tid för att kunna hantera utmaningarna i närtid.
Annons
För att släppa
lös kraften i lagringen lägger Centerpartiet därför fram följande förslag:
1. Vidga stödet för energilagring till att gälla även batterier som råkar ha
fyra gummihjul. Med nya standarder för hur elbilars batterier kan användas mot nätet finns det
ingen anledning att begränsa stödet till endast stationära batterier. Flera
stora biltillverkare, inklusive Volvo Cars, planerar att inom kort göra tekniken till
standard i sina kommande modeller. Det ger en enorm potential för bilflottan
att lagra och balansera elnätet.
Rickard Nordin, energi- och klimatpolitisk talesperson, Centerpartiet.Jonas Ekströmer/TT
2. Avskaffa
dubbelbeskattningen när energilager laddas i och ur, utan att använda elen själv. Den som laddar batteriet från nätet får betala både elskatt och moms. De
skatterna betalas inte tillbaka om elen sedan levereras tillbaka till nätet.
Det gör det onödigt dyrt och krångligt att hjälpa elsystemet. Båda skatterna
borde enkelt betalas tillbaka direkt på nästa faktura.
3. Standardisera
nätavgifterna och gör dem både tidsberoende och effektberoende.
Många elbolag har, eller har börjat titta på olika typer av effekttariffer. Det
är i grunden bra. För att hjälpa personer och systemet med lagring och
flexibilitet är det önskvärt med en ökad standardisering av avgifterna och
dessutom ett nationellt register, exempelvis tillsammans med elmarknadshubben,
för att kunna styra lagring och flexibilitet enklare. Dessutom bör tarifferna
skilja på hög- och låglasttimmar och inte enbart på den enskilda kundens
maximala effektanvänding.
Anders Ådahl, talesperson för forskning och högre utbildning, Centerpartiet.Riksdagen
4. Öka
incitamenten och forskningen för genomförandet av smarta och digitaliserade
elnät. Med smarta elnät minskar behovet av elnätsutbyggnad, inte minst i lokala
elnät. Det sparar tid och pengar för att ställa om och gör integrationen av
vind och sol mycket mer effektiv. För att göra det
optimalt behövs betydligt större kunskap om när och var kapacitet behöver
tillföras i systemet. Då behöver incitamenten öka för att digitalisera näten.
Även den tillämpade forskningen kring elnät och elnätsregleringen bör öka.
Det finns
självklart ytterligare åtgärder att vidta för att öka både flexibiliteten och
lagringen i systemet.
Med dessa åtgärder har dock ett flertal viktiga hinder
rivits och nya möjligheter öppnats. Inte minst när bilindustrin börjar rulla ut
fordon med vehicle to grid-tekniken, V2G, inbyggd och där batteriernas
garantier gäller även det nya användningsområdet.
Med flera miljoner batterier
tillgängliga skapas inte bara möjligheter till lagring över timmar och dygn,
utan även över vecka, eftersom alla fordonsbatterier inte behöver nyttjas
samtidigt. Det är en veritabel revolution om Sverige nyttjar den offensivt och
banar väg för ett stabilare och mer konkurrenskraftigt elsystem, helt i linje
med näringslivets önskemål.
Rickard Nordin, C, klimat- och energipolitisk talesperson
Annons
Anders Ådahl, C, talesperson för forskning och högre utbildning