DEBATT
”Biogas i transportsektorn är klimatsmart och kostnadseffektivt”
Station för biogastankning.
Claudio Bresciani/TT
REPLIK. Det finns en stor potential för den svenska biogasen – den bör användas både till fordon och i industrin, skriver Mattias Goldmann, Maria Malmkvist och Björn Fredriksson Möller i ett svar till Per Kågeson.
Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.
Biogasen är en viktig del av
omställningen från fossilt till förnybart, från importerat till inhemskt och
från linjärt till cirkulärt. Så långt är vi eniga med Per Kågeson (Ny Teknik 20
april). Men att inte använda biogasen i transportsektorn vore olyckligt – här
är varför.
1. Potentialen är stor.
Vi
behöver inte välja, biogasen räcker till både industri och transporter. Den
statliga Biogasmarknadsutredningen anger att potentialen för biogasproduktion i
Sverige uppgår till 14–15 TWh 2030, inte 5 TWh som Kågeson anger utan källa.
Läggs potentialen från skogliga restprodukter till finns möjlighet att
producera hela 30–37 TWh biogas 2030, menar samma statliga utredning. Utveckling
och produktion av e-metan kan ytterligare öka produktionen. Visst råder det
konkurrens om bioråvara, men biogasen står sig väl i den konkurrensen.
Forskningen inom innovationsklustret F3 – där Sveriges mest aktiva högskolor
och forskningsinstitut på området deltar – visar att biogas från skogens
restprodukter ger ett högt utbyte, låga energiförluster, låg produktionskostnad
och hög växthusgasreduktion per krona.
2. Gas kompletterar el.
I
fjol registrerades 451 gasdrivna tunga lastbilar, mot 149 eldrivna. Båda ökade
sin marknadsandel, men diesel är fortsatt helt dominerande med nästan 88 procent av
marknaden. Inom flera lastbilssegment finns inga elfordon att tillgå, och i
stora delar av landet är laddinfrastrukturen för tunga ellastbilar dåligt
utbyggd eller obefintlig. Det behövs flera hållbara alternativ – då är
biogasdrift definitivt ett av dessa – dessutom ett val gjort av åkerier med
djup kunskap om de lokala och regionala förhållandena som Kågeson förstås inte
har.
3. Befintliga fordon behöver gas.
I
nuläget finns nästan 3 000 gasbussar, ungefär 2 000 tunga gasdrivna lastbilar
och knappt 48 000 gasdrivna personbilar och skåpbilar. I Sverige består
fordonsgasen de tankas med nästan uteslutande av förnybar biogas. Bussarna och
lastbilarna är ”monofuel”, det vill säga om de inte tankas med fordonsgas blir de
stående.
Om tankinfrastrukturen och drivmedlet försvinner i Sverige, vilket
blir resultatet av Kågesons förslag att inte längre rikta stöd till biogas i vägtrafiken,
säljs gasbussarna och -lastbilarna utomlands. Även om allt fler länder följer
Sveriges exempel med stor andel biogas i transportsektorn, ökar risken för en
högre andel fossil naturgas med högre klimatpåverkan som följd.
4. Nya segment gagnas av befintliga.
Vi delar helt Kågesons bild att alltfler färjor och andra fartyg ska drivas på
biogas. För att det ska ske är det viktigt att den nuvarande efterfrågan på gas
uppgraderad till fordonskvalitet finns kvar och utvecklas – bussen och
lastbilen på gas banar väg för sjöfarten på gas!
5. Stimulansen är begränsad.
Vi delar Kågesons bild att statskassans medel bör användas effektivt. Genom
åren har det funnits specifika stöd för eldrivna fordon – från elcyklar till
elbusspremien – men inte motsvarande på gassidan.
Den som registrerade sin
elbil före årsskiftet fick 70 000 kronor i premie mot 10 000 kronor
för gasbilen. Också på infrastruktursidan är satsningen långt större på
laddinfrastruktur än på tankstationer för biogas. Detta pekar på att
omställningen varit kostnadseffektiv på gassidan, samtidigt som Kågeson förstås
har rätt i att betydande belopp har satsats till exempel på tankstationer för flytande
gas för tunga fordon – det vore ju ren kapitalförstörelse att låta dessa
nyligen invigda tankstationer stå oanvända.
6. Industrins betalningsförmåga är begränsad.
Kågesons ansats är riktig och viktig: Industrins användning av fossila bränslen
behöver minska, till förmån bland annat för förnybar biogas. Men för industrier
som verkar på en global marknad utan tillräckliga styrmedel är
betalningsförmågan för de förnybara alternativen avsevärt lägre än i transportsektorn, där de fossila drivmedlen har en relativt hög beskattning.
Ur det perspektivet är Kågesons påstående att ”de inhemska producenterna av
biogas kan räkna med att få avsättning för allt de kan framställa” en chimär –
om transportsektorn inte längre använder gas, är risken stor att vi står med
överkapacitet och minskad investeringsvilja.
Det
rätt tänkta kan lätt bli fel. Att öka användningen av biogas
i industrin är angeläget, men det är missriktat att använda det som argument
för minskad biogasanvändning i transportsektorn.
Mattias Goldmann,
grundare 2030-sekretariatet
Maria
Malmkvist, vd Energigas Sverige
Björn Fredriksson Möller, Public Affairs
Biogas, St1
DELTA I DEBATTEN
Vill du skriva en debattartikel eller en replik?
Kontakta Ny Tekniks debattsida på debatt@nyteknik.se
Tänk på detta:
• Texten ska vara unik för Ny Teknik.
• Texten ska vara max 4 000 tecken inklusive mellanslag.
• Undvik förkortningar och utropstecken.
• Peka ut och beskriv ett problem eller en lösning, samt hur du eller ni vill lösa problemet eller ta vara på möjligheten.
• Var tydlig med vem du eller ni debatterar med och varför.
• Bifoga gärna porträttbild och ange fotobyline.