ENERGI

Northvolt Ett i Skellefteå.

Northvolt stänger ned delar av fabriken – varslar om neddragningar

Northvolt vidtar åtgärder för att hantera krisen i bolaget. 

Publicerad Senast uppdaterad

Batteritillverkaren Northvolt varslar om personalneddragningar, framgår det av ett pressmeddelande. Bolaget hänvisar till en utmanande ekonomisk situation.

Hur många som måste sluta är inte klart, skriver Northvolt. Nu pågår förhandlingar med de fackliga organisationerna.

– Hur svårt det här än är banar fokus på vår kärnverksamhet väg för att vi ska kunna bygga en stark och långsiktig grund som bidrar till ambitionen i väst att etablera en inhemsk batteriindustri, säger Peter Carlsson, vd, i pressmeddelandet.

Peter Carlsson skriver att bolaget måste fatta en rad svåra beslut bland annat för att ”förbättra den finansiella stabiliteten och stärka verksamheten” .

Bolaget, som än så länge gör stora förluster, är ständigt i behov av återkommande miljardtillskott. Just nu pågår en finansieringsrunda med investerare, den går trögt och det är bland annat därför som bolaget ser över kostnaderna.

300 anställda i fabriksdel som stängs ned

En åtgärd blir att lägga tillverkningen av eget aktivt katodmaterial vid fabriken Northvolt Ett i malpåse. Som orsak anges bland annat behov av att minska tillverkningskostnaderna och fokusera på att få upp volymen av tillverkade battericeller.

I slutet av augusti avslöjade tidningen Norran att Northvolt har importerat tusentals ton katodmaterial från Kina på grund av att man inte har fått produktionen i Skellefteå att fungera. 

Den del av fabriken som stängs ned har cirka 300 anställda. 

Akademikerföreningen, som organiserar bland annat ingenjörer, har omkring 600 medlemmar på Northvolt, främst i Stockholm och Västerås men också i Skellefteå.

– Northvolt har kallat oss till förhandling. Vi kommer nu sätta oss ner tillsammans med företaget, gå igenom konsekvenser och titta på förslaget som företaget kommer lägga fram. Det är för tidigt att säga hur och i vilken omfattning detta kommer att påverka våra medlemmar, säger Teodor Mellström, ordförande i Akademikerföreningen på Northvolt och medlem i Sveriges Ingenjörer, i ett uttalande.

– Vi står naturligtvis inför en svår och utmanade situation och fokus från vår sida nu är att stötta och ta hand om våra medlemmar. Det är ännu oklart hur orterna och medlemmarna kommer att påverkas, säger Teodor Mellström.

En annan åtgärd är att Northvolt letar köpare till fabriken i Gdańsk, Northvolt Dwa, där Nortvolts battericeller sätts ihop i batterisystem för exempelvis arbetsmaskiner och energilager. 

”Northvolt kommer att inleda diskussioner med potentiella framtida partner och investerare som kan kapitalisera på produktionen av batterisystem och batteripaket” skriver företaget i pressmeddelandet.

Flytt av Cuberg och skrotad fabrik i Borlänge

Två redan kända åtgärder som tas upp i pressmeddelandet är flytten av verksamheten vid batteribolaget Cuberg i Kalifornien, som Northvolt köpte 2021, till Västerås samt att skrota planerna på en batterifabrik i Kvarnsveden i Borlänge. 

Cuberg har utvecklat litiummetallbatterier för flyg. Flytten av verksamheten innebär att Northvolt kraftigt drar ned på ambitionerna att utveckla tekniken, menade flera bedömare i en artikel i Ny Teknik nyligen.

Northvolt meddelade i juni i år att planerna på en batterifabrik i Borlänge lades ned. Planen var att bygga om Stora Ensos tidigare pappersbruk i Kvarnsveden, vilket skulle ha kunnat skapa cirka 1 000 arbetstillfällen. I fredags eftermiddag stod det klart att ny ägare blir Ecodatacenter som ska bygga vad som kan bli Sveriges största datacenter på platsen.

Northvolt fortsätter arbetet med batterifabrikerna i Heide i norra Tyskland och i  Montréal i Kanada, vid sidan av Skellefteåfabriken, men tidsplaner kan ändras,  enligt pressmeddelandet. Nyligen rapporterade nordamerikanska medier att fabriken i Kanada kan bli försenad i ett år eller mer.

Skellefteå kommun: Ingen oro

Kommundirektören i Skellefteå kommun, Kristina Sundin Jonsson, oroas  inte över dagens besked, säger hon till TT.

– För mig väcker inte det här någon oro för framtiden. Det här är ett företag som gör en strategisk översyn, säger hon och fortsätter:Man får tänka på att när Northvolt först landade i Skellefteå så skulle det vara 2 500 anställda när allt var klart, säger hon och påpekar att man redan i dag är betydligt fler.

Hon anser snarare att det är positivt att man ser över sin organisation.

– Ibland behöver man göra en inbromsning.

Det pågår just nu en extrem samhällsomvandling, inte minst i Skellefteå med bland annat stor inflyttning, säger Kristina Sundin Jonsson.

– Men den här platsen består av mer än bara Northvolt. Vi har flera stora industrier som också satsat här, bland annat Boliden. Vi känner oss väl rustade att möta vad som än kommer. Just nu känner vi ingen oro för att vi behöver revidera våra investeringsplaner, tillägger hon.

Enorma planer – sedan kom bakslag

Redan från början hade Northvolt mycket aggressiva expansionsplaner. Förutom celltillverkning i Skellefteå skulle nya fabriker etableras i Polen, Tyskland och så småningom även i Kanada.

Enligt tidningen Latitude Media började Northvolts problem redan tidigt 2022, när Ryssland invaderade Ukraina. Det störde globala varukedjor och fick litiumpriserna att öka kraftigt. Men även räntorna steg och elbilsmarknaden började tappa fart utanför Kina.

Ungefär samtidigt började Northvolt få problem med förseningar i fabriken i Skellefteå. Den var tänkt att fungera som en mall för de nästkommande fabrikerna, men fungerade inte tillräckligt bra. Volymen av producerade battericeller ökade inte enligt tidplanen.

Battericelltillverkning är mycket komplext. I en intervju med Dagens industri i somras berättade Mark Duchesne, vd för Northvolt Ett, att mycket material har kasserats.

– Vi har haft mycket material som har försvunnit på vägen. För mycket, alldeles för mycket. Vi återvinner vårt eget material. Jag är deras bästa kund,” sa han då.

Problemen har lett till att kostnaderna har skenat. Enligt en anonym källa på Northvolt som Ny Teknik har intervjuat har bolaget förlorat mer pengar än planerat. Det var en av orsakerna till att verksamheten vid Cuberg inte behölls i Kalifornien, enligt källan.