ELBILAR

Volvo Cars vändning: dubbelriktad laddning, V2G, kommer inom kort

Från ”jag tror inte vi har någon officiell tidsplan” – till lansering nästa inom kort. Under Volvos kapitalmarknadsdag avslöjade tillverkaren att systemet för dubbelriktad lansering kommer efter årsskiftet.

Publicerad Senast uppdaterad

När Ny Teknik intervjuade Volvos teknikchef Anders Bell under onsdagskvällen efter tillverkarens event, kallat ”90/90” , var det en sak han inte ville svara på: När funktionen V2G (vehicle to grid) skulle komma till nya elbilen EX90. 

På den direkta frågan svarade han:

– Jag tror inte vi har någon officiell tidsplan på det. Det vi gör nu är att fylla pipelinen med bilar.

På torsdagsförmiddagen var det ett helt annat ljud i skällan då produktstrategichefen Erik Severinsson avslöjade att dubbelriktad laddning ligger runt hörnet. På scen lanserade han en ny produktserie med hembatterier, laddare för dubbelriktad laddning samt stationära energilager för kommersiella aktörer.

I pausen får Ny Teknik tillfället att ställa frågan om tidsplanen för produkterna.

– Home storage och den dubbelriktade laddaren lanseras i år och i början av nästa år lanserar vi större energilager, säger  Erik Severinsson till Ny Teknik.

Innebär det att kunder kan börja med V2H (bilens batteri kopplad till husets elsystem) och V2G (bilens batteri kopplat till elnätet)?

– Ja, EX90 är ju förberedd för dubbelriktad laddning. Det första steget är en laddbox och när vi har det så kan vi ta energi från bilen. Sedan beror det naturligtvis på att man har rätt installationer.

Och detta kommer man som kund kunna göra mot slutet av året, funktionen är påslagen i bilen? 

– Ja, vi kommer ha dubbelriktad laddning när vi har en laddbox på marknaden.

Men det ingår inte ett styrsystem då, behöver man något särskilt hems (home energy management system) eller har ni ingått något partnerskap för att leverera ett helt system?

– Vi kommer inte gå in på detalj exakt hur produkterna ser ut i dag, utan när vi lanserar dem kommer vi berätta hur det ska fungera. Men det är klart att du behöver ett BMS (battery management system) för att styra alla typer av batterier. Vi har stor kunskap om hur man bygger batterier och gör växelriktare, men vi har också många underleverantörer. Så vi kommer ha en kombination av detta när vi levererar den här typen av produkt. 

Kommer ni agera systemägare på liknande sätt som Polestar utannonserat att de vill gå in som aggregator för ett framtida V2G-system?

– Det är ingenting vi kommenterar i dag, säger Erik Severinsson.

UPPDATERING: Efter artikelns publicering har Volvo återkommit med förtydligandet att EX90 kommer inte ha funktionen påslagen i år. Tillverkaren uppger att de siktar på att börja introducera dubbelriktad laddning med EX90 nästa år.