SAMHÄLLE

Manualen för olyckshissen visar: Det här sker om skruvarna inte dras åt

Polisens kriminaltekniker vid olycksplatsen i Ursvik i Sundbyberg där fem män omkom i en hissolycka.

Tillverkaren av den hiss som rasade från hög höjd under måndagen har haft experter på plats för att undersöka olyckan. Ett väsentligt fel har hittats. Fem personer avled i olyckan.

Publicerad Senast uppdaterad

Alimak Group är tillverkaren till den hiss av modellen Alimak Scando 650 som rasade från 20 meters höjd på en byggarbetsplats under måndagen. Olyckan ledde till att fem personer miste livet. Alimak monterade inte hissen själva men skickade efter händelsen ut experter till platsen för att bistå i utredningen.

Utifrån det arbete Alimaks tre utsända gjort på platsen har de kunnat hitta en väsentlig avvikelse från företagets installationsinstruktioner. Det rör sig om två mastsektioner som ska hålla hissen på plats.

Enligt ett pressmeddelande från Alimak var dessa mastsektioner inte fastsatta i enlighet med instruktionerna, något som kan vara orsaken till att hisskorgen rasade enligt bolaget.

– Vid installation finns en installationsmanual med tydliga instruktioner. I tillägg finns en operatörs- och underhållsmanual som även inkluderar dagliga säkerhetskontroller för att säkerställa att hissen fungerar som avsett. Jag vill återigen betona vikten av att de instruktioner som medföljer produkten följs vid installation och användning, säger Ole Kristian Jødahl, vd för Alimak Group, i pressmeddelandet

Varken polisens eller haverikommissionens utredningar är klara, och tillverkarens bedömning ska inte ses som en slutgiltig förklaring till varför olyckan inträffade.

Manualen varnar för att sektioner separerar

I en installationsmanual från 2006 för modellerna Scando 650 och 450 som Ny Teknik har tagit del av står det tydligt att inkomplett installation kan leda till att mastsektioner separerar.

Skruvarna ska fästas med ett åtdragningsmoment om 300 Nm och dessutom efterspännas. Vidare står det att bristande installation kan leda till att en vagn kan falla och orsaka skador eller dödsfall. 

Manualen illustreras så här för att visa vad som kan hända.

Skärmbild ur manual för installation av bygghissen Scando 650.

I manualen från 2006 står det att skruvarna (kallade mast bolts) ska föras in i fästningshålen underifrån. Skruvhuvudet ska alltså vara riktat nedåt mot marken och gängorna uppåt. Tanken är att man således inte ska kunna glömma att fästa muttern, för då faller skruven ur. 

Skärmbild ur manual för installation av bygghissen Scando 650.

Haverikommissionen ska undersöka hela hissen

Hissen ska ha använts för fullt sedan en höjning av masten förra tisdagen. Till Expressen säger Jonas Bäckstrand, utredningsordförande på Statens haverikommission, att olyckan troligtvis inträffade när hissen var i sitt högsta läge.

Hissen har tagits i beslag och kommer att undersökas av polis samt av Statens haverikommission.

Hissen hade nyligen höjts, några dagar före olyckan.

Enligt ett pressmeddelande från Åklagarmyndigheten har förundersökningen nu utvidgats för att omfatta ytterligare två fall av arbetsmiljöbrott, som gäller framkallande av fara för annan.

– De nya brottsmisstankarna handlar om två personer som undgick att följa med hissen i fallet, säger senior åklagare Gunnar Jonasson, som är förundersökningsledare, i ett pressmeddelande

På grund av att sekretess råder i ärendet kan Åklagarmyndigheten inte kommentera de bedömningar som har redovisats i Alimak Groups pressutskick. 

– Tekniker gör undersökningar på plats och identifieringsarbetet av de fem omkomna personerna pågår. Dessutom arbetar haverikommissionen för fullt, säger Gunnar Jonasson i pressmeddelandet. 

Standardhiss som används världen över

Hissen Alimak Scando 650 kommer i flera olika typer och används på byggarbetsplatser runt hela världen. Hisstypen är modulär och två vagnar kan kopplas ihop för att skapa större varianter. Till vagnarna kan olika typer av dörrar och ramper kopplas på för att underlätta lastning och avlastning. 

Beroende på modell klarar hissen en last på 1 500 till 3 200 kilo. Med antingen 2 eller 3 motorer om 11 kW monterade på taket kan hissarna klättra med en maxhastighet på mellan 38 och 100 meter per minut.

Hissarna monteras längs master, vilket gör att de till viss höjd kan monteras fristående. Mastarna kan också monteras utmed en byggnads väggar. Alimak skriver i ett produktblad att hissens maxhöjd kan varieras mellan 250 och 400 meter.

Ny Teknik har sökt Alimak för att få veta vilken modell av Alimak Scando 650 som var inblandad i olyckan. 

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.