RYMDEN

Klart: Här är raketen som ska sätta Sverige på rymdkartan 

Firefly Alpha.

Den 29 meter höga amerikanska raketen Firefly Alpha ska från 2026 ta satelliter till omlopp runt jorden från Esrange. Samarbetet med Firefly kan vara attraktivt både för det svenska försvaret och för Nato, enligt Swedish Space Corporation.

Publicerad Uppdaterad

Några mil öster om Kiruna ligger rymdbasen Esrange. Sedan 60-talet har forskningsprojekt flugit ombord på mindre sondraketer och straosfäriska ballonger från basen för att få komma till rymden. Nästa steg är att skjuta satelliter från de nya startplattorna, och nu står det klart vilka raketer som gäller.

Swedish Space Corporation (SSC), som äger och driver Esrange, har skrivit kontrakt med två raketbolag för framtida satellituppskjutningar. Den första raketen som ska flyga från Sverige, som Ny Teknik kunde avslöja innan det offentliggjordes, är Blue Whale 1 som utvecklas av den koreanska raketstartupen Perigee. Den andra är Firefly Alpha från det amerikanska bolaget Firefly.

en man i kavaj utomhus.
Philip Påhlsson, programansvarig för den nya satelliuppskjutningst- och testverksamheten vid Esrange på SSC.

– Vi har suttit på det här länge och projekten har pågått under lång tid. Det är inte så att vi i förra veckan skrev under avtal med Perigee eller Firefly utan det är dialog som har pågått under många, många år, säger Philip Påhlsson, programansvarig för den nya satelliuppskjutningst- och testverksamheten vid Esrange på SSC. 

Raketerna i sig kanske inte är några bjässar jämfört med den kommande europeiska Ariane 6 eller Falcon 9 som redan finns på marknaden. Men jämförelsevis med vad Esrange skjutit upp tidigare är det stora raketer, och de ger Sverige en strategisk position i det nya rymdlandskapet.

Blue Whale 1 har aldrig flugit

Den första raketen är alltså Blue Whale 1 från sydkoreanska Perigee. En tvåstegsraket som är 21 m hög och har en diameter på 1,6 m. Raketen kan från Esrange ta 200 kg till en solsynkron omloppsbana på 500 km höjd. Den första flygningen från Esrange förväntas bli under slutet av 2025.

Blue Whale 1 har dock inte flugit tidigare, något som eventuellt kan försena uppskjutningen.

– De har inte gjort några orbitala uppskjutningar än så länge. De har en planerad suborbital uppskjutning nu under sommaren där de i stort sett flyger andrasteget på den raket som ska skjutas härifrån så småningom. Och sedan har de en orbital uppskjutning planerad från Sydkorea innan de kommer till Esrange, säger Philip Påhlsson.

En skärmavbild från en animering av raketen Blue Whale.

Att Blue Whale 1 än så länge inte har flugit är en risk för den tidslinje som finns. Uppstår det problem med raketen som Perigee utvecklar behöver det lösas innan den flyger på nytt och innan den kan flyga från Sverige.

– Vi har en raketleverantör som fortfarande är under utveckling och det är Perigee. Sen har vi Firefly som är färdigutvecklad och där är det momentet borttaget. Vi kan vara ganska säkra på att det inte blir några förseningar gällande raketutvecklingen där, säger Philip Påhlsson.

Firefly Alpha har en handfull flygningar planerade 

Firefly Alpha är en tvåstegsraket som är 29,48 m hög och har en diameter på 1,82 m. Raketen kan ta 630 kg till en solsynkron omloppsbana på 500 km höjd. Från Esrange ska raketen enligt plan flyga första gången i augusti 2026.

Till skillnad från Blue Whale 1 har Firefly Alpha testats och tidigare lyckats ta satelliter till omloppsbana runt jorden. Men bland de första fyra flygningarna har det inte bara varit solskenshistorier, bara en av satellituppskjutningarna har gått helt enligt plan.

Firefly har flera inplanerade uppskjutningar för sin raket under 2024 som kommer att ske från Vandenberg i Kalifornien, USA.

– Alla de här startupbolagen kämpar för en första uppskjutning, det som är viktigt för en aktör som SSC är att man kan visa på att man kommer förbi uppskjutning 2 och 3 och att det fungerar. Problemen som Firefly har haft är ganska normala problem med nya raketer, som är svårt att testa innan och som man märker vid uppskjutningar, säger Philip Påhlsson.

Raketerna får varsin startplatta 

Esrange har sedan 60-talet skjutit upp mindre raketer som inte når omloppsbana. För att möjliggöra satellituppskjutningar har anläggningen uppdaterats med nya byggnader och nya uppskjutningsramper eller startplattor från vilka raketerna kan lyfta ifrån. 

De två nya raketerna som ska flyga från anläggningen får varsin dedikerad startplatta 

– Perigee kommer att skjutas upp från den vi kallar LC-3A och Firefly från den som heter LC-3C. Skillnaden är att på A-plattan kommer vi att ha en ganska liten infrastruktur. Borta på C-plattan kommer det finnas en byggnad som man kan dra bort från själva plattan innan man reser raketen. Sedan kommer själva startplattan vara en stor betongstruktur med en stor deflektor som är i storleksordningen 10 meter hög, säger Philip Påhlsson.

Det är än så länge inte säkert om den första raketen som lyfter från Esrange kommer att ha med sig satelliter eller inte. Philip Påhlsson berättar att första flygningen från en ny plats alltid innebär en högre risk, men att det finns kunder som är villiga att ta den risken. 

I början kommer företagen att till stor del sköta uppskjutningarna från Sverige, men tanken är att SSC ska lära sig och så småningom ta över alltmer. För allt nytt arbete med satellituppskjutningarna har SSC redan börjat rekrytera och kommer att behöva ta in mer folk.

Planen är sedan att SSC ska kunna sälja platser ombord på raketerna till olika kunder. Men innehållet i alla raketer kommer inte bestämmas från svenskt håll, Perigee har till exempel många kunder som väntar på att raketen ska bli klar.

– Det är ett ganska flexibelt partnerskap. I vissa fall kommer raketen ta med satelliter från Perigees kunder, och i vissa fall är det en mer SSC-orienterad raket där vi väljer nyttolasten. Det kommer att variera lite från gång till gång men även där är ambitionen att SSC ska ta över verksamheten i så stor utsträckning som möjligt, säger Philip Påhlsson.

Firefly har en snabb responstid

Förmågan att skjuta upp satelliter är också något som spelar en allt större roll i försvarsfrågor. Och nu när Sverige har gått med i Nato passar samarbetet med den amerikanska raketleverantören extra bra, enligt Philip Påhlsson.

– Det finns Nato-strategier för uppskjutning, och tillsammans med Firefly så möter vi många av de kraven. Det är inte heller en hemlighet att Firefly är det enda företag som har demonstrerat responsiv uppskjutningsförmåga för det amerikanska försvaret. Och det är något som vi har dialog med Firefly om, det blir perfekt att få den typen av förmåga till Sverige också, säger han.

Responsiv uppskjutning innebär att kunna agera snabbt efter att en beställning inkommit. Firefly lyckades i september 2023 få upp en satellit i omloppsbana bara 27 timmar efter att ordern lagts av det amerikanska försvaret. Den förmågan är viktig ur ett försvarsperspektiv, men kan också vara värdefull kommersiellt framöver, enligt Philip Påhlsson.

I mitten av maj besökte Sveriges utrikesminister Tobias Billström Texas, USA, för att möta företrädare för rymdföretag och för Nasa. I en intervju med SVT lyfte han rollen som satelliter kan spela i försvarsfrågor och möjligheten att låta Nato-allierade samt EU-länder skjuta upp militära satelliter från Esrange i framtiden.

– Det finns unika möjligheter för oss att etablera samarbeten med Esrange som bas. Det har att göra med vårt geostrategiska läge, sa Tobias Billström till SVT.

fakta

Firefly bygger månlandare åt Nasa

Firefly utvecklar utöver raketer för satellituppskjutningar också en månlandare som ska leverera nyttolaster till månen åt Nasa. Landaren heter Blue Ghost och ska landa vid området Mare Crisium på månen. Planen är att månlandaren ska skjutas upp under 2024.

Källa: Nasa

fakta

Perigee vill kunna landa raketer

Perigee vill att raketen Blue Whale 1 i framtiden ska kunna landa ståendes likt Falcon 9 från Space X. En sådan raket kan ta en mindre last till omloppsbana men är återanvändbar jämfört med den andra modellen. Det finns möjligheter att för SSC kunna erbjuda kunder flygningar med en återanvändbar raket. På Esrange genomförs även tester inom Esas projekt Themis som också har som mål att ta fram en återanvändbar raket.