Övriga nyheter

Fler människor för bättre kvalitet i karossfabriken

Här föds en XC90. Robotarna i kaross­fabriken bygger ihop skelettet. Sedan kläs bilen på bit för bit. Foto: Sören Håkanlind
Patrik Sjöström och Hugues Delegrange drar upp riktlinjerna. ”Operatörerna ska känna att det är deras fabrik.” Foto: Sören Håkanlind
Jennifer Kochan, operatör, bygger vänstersidorna på XC90, bakre hjulhus. I år tre år på Volvo. Foto: Sören Håkanlind
Robotarnas dans. Kablaget är en utsatt del på en svetsrobot. Volvo har byggt in delar av kablaget för att undvika nötning. Foto: Sören Håkanlind
Plötsligt stannar allting och tekniker med handdatorer börjar felsöka. Karossfabriken är fortfarande under inkörning. Foto: Sören Håkanlind
Gränssnittet vid en arbetsstation ska vara visuellt och så enkelt som möjligt. Foto: Sören Håkanlind

Volvo XC90 är konstruerad för att den nya karossfabriken ska bli tio procent effektivare än någon annan. Receptet är fler punktsvetsar på bilen och fler människor i fabriken.

Publicerad

Det finns fortfarande stora tomma ytor i Volvos nya kaross­fabrik. Stämningen är närmast magisk. Det är stilla, en lugn väntan.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här