IT-SÄKERHET
Falska id-appar sprids bland unga: ”Ytterst välgjorda”
Polisen varnar för falska id-appar. Ica rekommenderar butikerna att inte godkänna dem och Systembolaget har satt stopp för digitala id-kort. Men enligt Bank-id:s presschef är tjänsten säker – när den används rätt.
Ett digitalt id-kort är ett leg i telefonen, med ett foto och en QR-kod som handlare kan skanna.
Men på senare tid har det dykt upp falska appar som framför allt används av unga vid köp av till exempel energidryck eller cigaretter. Men även på Systembolaget.
Systembolaget skriver i ett pressmeddelande att det rör sig om "ytterst välgjorda förfalskningar", och har därför stoppat all användning av digitala id-kort.
”En är en för mycket”
Charlotte Pataky, pressansvarig på Bank-id, säger att det handlar om ett fåtal fejkade tjänster.
– Men en är en för mycket. Säkerhet är a och o för oss och vi stöttar Systembolagets beslut, säger hon.
Polisen varnade redan i september föräldrar och butiker att det är något som ”florerar bland ungdomar” och enligt tidningen Fri Köpenskap har även Ica varnat sina handlare för att acceptera digitala id-kort.
Enligt Pataky är det viktigt att de handlare som tillåter digitala id-kort, som till exempel postombud och mindre butiker, alltid scannar den QR-kod som visas upp. Då är det säkert.
– En visuell kontroll är inte tillräckligt vid försäljning av ålderskontrollerade varor, säger hon.
Det är dock ett tillvägagångssätt som fungerar sämre för större butiker och kedjor, där det måste gå snabbt.
– Nu ser flera över hur man kan implementera kontrollen i sina olika kassasystem, säger Charlotte Pataky.
Är det säkert idag?
– Absolut, när man scannar QR-koden.
”Bättre än körkort”
En uppgift som delas av Svensk Handels säkerhetschef Nina Jelver, som säger att tjänsten är "betydligt säkrare än körkort", så länge koden skannas. Däremot har även branschorganisationen noterat att det finns problem.
– Vi har haft dialog med Bank-id och Freja, där vi fått indikationer på att det finns falska appar som säljs och sprids, säger hon.
Enligt Nina Jelver har Systembolaget varit "bäst i klassen" när det gäller att utbilda personalen.
Har införandet gått för fort?
– Jag tror inte det, jag vet att de har varit väldigt noga med utbildningen och att de följt protokollet. Sedan finns det alltid någon som är väldigt bra på att utnyttja systemet, som har gjort de här extremt bra kopiorna, säger Nina Jelver.