Fordon
VW-chefen dödförklarar de traditionella biltillverkarna
Herbert Diess. Foto: Alexander Migl / High Contrast
Vd:n Herbert Diess vill följa i Teslas fotspår. Nu ska Volkswagen gå från att vara biltillverkare till att bli ett tech-bolag.
Under ett tal inför 120 chefer i Berlin varnade Volkswagen Groups vd Herbert Diess för att teknikskiftet mot elbilar medför en radikalt förändrad grundstrategi, där världens största biltillverkare blir tvungna att ”slakta ett antal heliga kor”.
Under 2019 rullade VW ut nära elva miljoner bilar, men Diess tror inte längre på de enorma volymer som företaget producerar i dag. Framtiden ligger i stället i en hög marginal per sålt fordon, och som exempel pekade VW-bossen ut Bentley – med 10 000 levererade bilar under förra året.
– För att vara helt ärlig så skulle jag hellre ha 5 000 leveranser med en förtjänst som ligger över 20 procent, sade Herbert Diess enligt Financial Times.
Teslas beslut att etablera en fabrik utanför Berlin har uppenbarligen skapat olustkänslor i Wolfsburg. Diess beklagade sig över VW:s oförmåga att attrahera investerare på samma sätt som Tesla, ett bolag som sakta men säkert närmar sig tyskarnas position.
– Vi värderas som ett bolag i bilbranschen, medan Tesla värderas som ett tech-bolag, sade han.
Ska bli tech-bolag
Enligt bossen ska även Volkswagen Group, för sin överlevnad, gå från att vara en biltillverkare till att bli ett tech-bolag. Diess anser att det är nivån på den egna mjukvaruexpertisen som avgör VW:s framtid.
Under mötet släppte han uttalanden som att stormen bara har börjat, och att de klassiska biltillverkarnas tid är över.
Vd:n berättade att Volkswagen Group mstrukturerar sin produktportfölj, nu med ett klart fokus på kärnverksamheten. Ett område som krymps är fordonsdelning. Samtidigt som man vill ha en fot kvar i ekonomin kommer bolaget avsevärt minska sina investeringar i den app-baserade skytteltjänsten Moia, tänkt gå mellan Hannover-Hamburg-London.
Ingen annan biltillverkare har gjort lika stora investeringar i sin elektrifiering som VW, men ändå oroas vd:n av att omställningen från förbränningsmotorer går för långsamt.
– Den stora frågan är om vi är snabba nog. Om vi fortsätter i vår nuvarande takt blir det väldigt tufft, säger han till Reuters.
Vd:n konstaterade att Volkswagen vill undvika att gå samma öde till mötes som Nokia. Den finska telefontillverkaren förlorade striden mot Apple och gick under på grund av att de reagerade för långsamt på rådande branschtrender.
– Exakt det här scenariot upprepar sig nu i bilindustrin, säger Herbert Diess till Japan Times.