Fordon

Volvo Penta utvecklar elektrisk drivlina till brandbilar

Foto: Volvo Penta

Nollutsläpp och tyst – så när som på sirenerna. Volvo Penta utvecklar en eldrivlina för Roesenbauers brandbil. Nu går projektet från koncept till att börja testas i verkligheten.

Publicerad

Elektrifiering av fordon bidrar med många attraktiva saker. Utöver att det inte blir några lokala utsläpp är en elektrisk drivlina kompakt och även om batterier tar plats – kan de med lite tanke stuvas undan effektivt. Därtill är drivlinan tyst.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här