Fordon

Volvo Cars monterar kameror för att kunna stoppa rattfylla

Tekniken finns i dag för att stoppa rattfulla och distraherade förare. Frågan Volvo Cars nu ställer är i vilken utsträckning industrin ska börja använda den.

Publicerad

Ända sedan trepunktsbältet från 1959 har Volvo Cars förknippats – och velat bli förknippade – med säkerhet. Företaget sände för ett par veckor sedan ut en testballong och meddelade att alla deras nya bilar från mitten av 2020 är begränsade till maximalt 180 kilometer per timme. Syftet är att försöka rädda liv på vägarna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här