Fordon

Svenskt elflygbolag får stororder från United Airlines

Heart Aerospace grundare Anders Forslund visar upp en skalmodell av elplanet ES-19 för infrastrukturminister Tomas Eneroth. Foto: Simon Campanello

Göteborgsbaserade elflygplanstillverkaren Heart Aerospace har fått en order från flygbolagen United Airlines och Mesa på 200 elektriska flygplan. Dessutom tar bolaget in 300 miljoner kronor genom en investeringsrunda – pengar som ska snabba på utvecklingen.

Publicerad

Bakom investeringen står United Airlines, Mesa, Breakthrough Energy Ventures, Lowercarbon Capital och svenska EQT. Det är aktörer som har uttalat ett intresse av att arbeta för flygets klimatomställning. Exempelvis vill United Airlines vara helt fossilfria år 2050. 

– Detta är perfekta samarbetspartner för att hjälpa till med elektrifieringen av kortdistansflyget i världen. Dessutom är de långsiktiga investerare som vill se tekniken skalas till större flygplan, säger Anders Forslund, vd för Heart Aerospace, till Ny Teknik. 

Heart Aerospace utvecklar ett elflyg med 19 sittplatser som främst är tänkt för korta regionala rutter. Räckvidden bedöms kunna bli cirka 40 mil, och som Ny Teknik nyligen skrev är planen att flyga reguljärt till och från Gotland inom fem år. 

– Många fokuserar på räckvidden, men från ett affärsmässigt perspektiv är inte räckvidden något större problem. Vi optimerar våra plan för låga biljettpriser i förhållande till räckvidden och flygplanet är uppgraderingsbart, vilket innebär att de mycket väl kan byta batterier när batteriutvecklingen om några år har gått ytterligare framåt, säger Anders Forslund. 

Första leveranserna 2026

Ordern från United Airlines och det amerikanska regionalflygbolaget Mesa är på 200 flygplan med en option på ytterligare 100 flygplan. De första leveranserna räknar Heart Aerospace ska ske under 2026, och för det krävs en rejäl uppskalning av bolagets verksamhet. Därför kommer investeringen på 35 miljoner dollar, motsvarande drygt 300 miljoner kronor, väl till pass.

– Vi var två personer när vi startade 2018, idag är vi 40 och innan årsskiftet ska vi vara 100 personer. För tillfället rekryterar vi bland annat från Airbus, Bombardier, Mitsubishi Aircraft, med flera, säger Anders Forslund.

Peter Carlsson ny rådgivare

En nyhet som har kommit lite i skymundan är Northvolts intresse av elektriskt flyg, och Ny Teknik kan avslöja att Northvolts grundare och vd Peter Carlsson nyligen blivit en del av Heart Aerospace rådgivande Advisory Board.

– Det sker mycket på batterifronten i Sverige och vi är glada över att ha hittat den här nischen, säger Anders Forslund.  

Heart Aerospace fokuserar främst på flygplanets elektriska drivlina och kommer att använda underleverantörer för många andra delar av planet.