Fordon
Sex vingar sägs ge radikalt minskad bränsleförbrukning
Deras flygplan har tre par vingar, utan motorer eller bränsletankar. Enligt tillverkaren ska designen kunna sänka bränsleförbrukningen med 70 procent och koldioxidutsläppen med 80 procent.
Det är inte ofta som någon omprövar hela grundprincipen för hur kommersiella flygplan formges. Men amerikanska SE Aeronautics hävdar att deras 200-serie kommer att slå alla andra passagerarflygplan i den mellanstora klassen. Trots att modellen med sex vingar känns som en galen designstudie, ger hemsidan intrycket av att SE200 är tänkt som en prototyp snarare än ett koncept.
Deras udda widebody-flygplan ska kunna ta minst 264 passagerare en sträcka på cirka 1 700 mil – i hastigheten 1 110 km/h, motsvarande Mach 0,9. Bakom siffrorna står de tre vingparen som sägs ge en 70 procent lägre bränsleförbrukning och minska koldioxidutsläppen med 80 procent.
Två motorlösa vingpar sitter i flygkroppen. Till skillnad från konventionella flygplan så innehåller de heller inte bränsletankar. Detta öppnar upp för en optimerad design med extremt tunna vingar. Bränslet lagras i stället ovanför kabinen. Även stabilisatorn med höjdroder har ersatts av fullskaliga vingar, och de sägs bidra med så mycket lyftkraft att flygplanet kan starta och landa på en kortare sträcka, vilket öppnar för att använda mindre flygplatser.
I stället för att ha en vertikal stabilisator står två stjärtfenor vinklade i v-form, ungefär som på Lockheed Martins stridsflygplan F-22 Raptor. Mellan dem sitter en av motorerna, och den andra är placerad i aktern.
En annan skillnad är att flygkroppen i kompositmaterial inte byggs av sammansatta segment utan som en homogen del. Enligt Interesting Engineering tror SE Aeronautics att metoden kan korta byggtiden med mer än hälften. De förväntar sig att flygplanet får en livslängd på 50 år.