Fordon

Porschen har mikrofoner som kan identifiera vattenplaning

Poschens mikrofoner ska upptäcka när det är högrisk för vattenplaning. Foto: Porsche

I framhjulen på nya 911 har Porsche bäddat in mikrofoner som kan höra när det är risk för vattenplaning. Då genomför körläget Wet Mode en mängd åtgärder för att hålla däcken i kontakt med vägbanan.

Publicerad

Moderna däck blir allt bättre på att hantera vattenplaning, men för sportbilar som kombinerar en låg vikt med breda fälgar är fenomenet svårhanterat. Porsche har dock bestämt sig för att tackla problemet – med en lite udda lösning. I nya Porsche 911 har tillverkaren bäddat in sensorer i framhjulen, som är en blandning mellan mikrofoner och parkeringssensorer. De lyssnar efter med vilken intensitet som däcken plaskar upp vatten.

Systemet väger samman antagandet kring hur mycket vatten som finns på vägbanan med bilens hastighet – och om det anses vara nödvändigt så föreslås föraren att slå på Wet Mode. Körläget innebär att bilen mildrar gasresponsen, sänker motorns vridmoment. På fyrhjulsdrivna bilar skickas en större del av vridmomentet till de smalare framdäcken.

Automatväxellådor körs på en högre växel, och systemet begränsar differentialspärren. Samtidigt görs ABS-systemet och stabilitetskontrollen känsligare. Som kronan på verket har 911:n fått en bredare spoiler som ger ett ökat tryck på bakaxeln.

– Under förstudier inför utvecklingen noterade vi att vägljudet och ytan skapade olika frekvenser i hjulhuset. Och vi kan med stor säkerhet avgöra hur mycket vatten som finns på vägen, säger August Achleitner, chefsingenjör för nya Porsche 911 till Road & Track.

Det som utmärker en sportbil är dock att föraren betros möjligheten att stänga av alla skyddande system, från antisladd till Wet Mode. Det som utmärker Porsche är samtidigt att deras bilar ska vara lika stabila oavsett underlag, och kunna brukas som ett vardagsfordon.