Fordon

Kritiken: Ni mäter utsläpp fel – elbilar inte alls så rena

Elbilar ger inga lokala utsläpp, men de är inte utsläppsfria. Dock innebär nuvarande system att fordon drivna med el från brunkol premieras på bekostnad av betydligt renare alternativ. Nu riktas kritik mot hur EU räknar koldioxidutsläpp.

Publicerad

Elbilar lyfts många gånger fram som det rena alternativet. Och visst, om de laddas med el från förnybar energi så stämmer det. Men hur ser påverkan ut om kolkraft ligger bakom elproduktionen? Är verkligen elbilen så ren då?

Skodas drivlinechef Martin Hrdlicka lyfter fram problemet och kritiserar EU:s sätt att räkna på fordons koldioxidutsläpp. Han tycker att det är underligt att man blundar för produktionsledet när det kommer till elbilar.

– Globalt sett så tror vi att förbränningsmotorn är fortsatt väldigt konkurrenskraftig. Vi tror att det finns olika möjligheter (att reduceras det totala koldioxidutsläppet, reds anm), men för tillfället är det svårt att göra något. Regleringarna för 2025-2030 innebär att vi måste producera batterielektriska bilar på grund av hur man enligt regleringen ska mäta utsläppet, säger han till Autocar.

Inom EU mäter man utsläpp ”från tank till hjul”. Det innebär att utsläppet isoleras till fordonet och att ingen hänsyn tas till producentledet. Skoda vill snarare att man tar och tittar på det hela från ”ursprung till hjul” och ”vagga till grav”.

Ett sådant synsätt skulle enligt tillverkaren ge en bättre och mer rättvisande bild av helheten – och där skulle den klassiska förbränningsmotorn stå sig väl mot elbilen.

Vidare menar Hrdlicka att nya syntetiska bränslen kan tippa över vågskålen än mer i förbränningsmotorns favör, och han pekar ut de e-bränslen som man experimenterar med inom Volkswagen-koncernen.

– Om vi kan producera och använda den här gröna naturgasen, bensinen eller dieseln så skulle det reducera utsläppen – och ha fördelen att det går att använda i nuvarande bilar på en gång. Det skulle inte finnas något behov att vänta på ny teknik, säger Martin Hrdlicka.