Fordon

Koenigseggs rekryterar hundratals personer – tar nytt grepp

Halldora von Koenigsegg, operativ chef, på Web Summit i Lissabon. Foto: Anna Orring
Halldora von Koenigsegg, operativ chef, på Web Summit i Lissabon. Foto: Anna Orring

Vad gör en svensk sportbilstillverkare på en av världens största tech-mässor? ”Det är utmanande att växa så fort.”

Publicerad

(Artikeln är uppdaterad)

Koenigsegg behöver anställa flera hundra personer när produktionen skalas upp i Ängelholm. Företaget har därför för första gången åkt till Web Summit i Lissabon, som pågår denna vecka, för att leta efter talanger. Eventet är en av de största tech-konferenserna i världen, med i år över 70 000 besökare från drygt 160 länder.

Under tisdagen höll operativa chefen Halldora von Koenigsegg två presentationer på olika scener på konferensen. ”Är du intresserad av att flytta till Sverige – hör av dig” uppmanade hon.

– Vi är inte här för att sälja bilar – vår produktion är helt utsåld, säger hon till Ny Teknik efteråt.

Koenigsegg har cirka 300 anställda i dag, och ska framöver rekrytera ”några hundra personer” till verksamheten i Ängelholm.

Vad letar ni efter för kompetenser?

– Vi behöver många mjukvaruutvecklare och ingenjörer. Men också bilbyggare, mekaniker, ja till hela produktionen, säger Halldora von Koenigsegg.

Koenigsegg tillverkar exklusiva sportbilar i prisklasserna 20-30 miljoner kronor. Köparna finns runt om i världen, men all tillverkning och teknikutveckling sker i Ängelholm i Skåne.

Dubblar produktionen

Företaget har stort fokus på att bilarna är snabba, och rekord är viktiga. Nyligen, i september, gjorde hybriden Regera 0-400-0 kilometer i timmen på rekordtiden 31,49 sekunder. I september körde huvudrivalen Bugatti 490,5 kilometer i timmen, vilket är snabbare än Koenigseggs rekord från 2017, då Agera RS kördes i 457,49 kilometer i timmen. Men Bugattis hastighet nåddes med en modifierad produktionsbil, och det är inget giltigt rekord.

I januari 2019 kom nyheten att biltillverkaren Nevs köper in sig i Koenigsegg. Nevs köpte 20 procent av Koenigsegg för 150 miljoner euro. Företagen bildar också ett gemensamt bolag för att utveckla nya el- och hybridbilar. I det bolaget blir Nevs huvudägare med 65 procent och en investering på 150 miljoner dollar.

Affären innebär att produktionen ska öka i Ängelholm.

– Nu ska vi gå från en låg produktion på 20 bilar per år till en lite högre, med 40 bilar per år.

Nya modeller som tas fram i samarbetet med Nevs ska tillverkas i Trollhättan. ”2020 ska vi ha produktion i både Ängelholm och Trollhättan. Vi ska tillverka tusentals Koenigsegg-bilar. De ska behålla Koenigseggs kvalitet, men kommer att vara billigare än i dag” sa Nevs grundare Kai Johan Jiang i Ny Teknik i januari.

Med billigare menas i de här sammanhangen ett pris på 6-7 miljoner kronor.

Samtidigt tillverkar Koenigsegg nu nya bilen Jesko som visades upp på bilmässan i Genève tidigare i år.

För något år sedan hade Koenigsegg 200 anställda, nu har företaget vuxit till 300 och fortsätter alltså att anställa i hög takt.

– Det är utmanande att växa så fort. Vi vill att det ska bli rätt, och att folk ska bo lokalt och leva där långsiktigt, säger Halldora von Koenigsegg.