Fordon
Ingenlath avslöjar – så ska Polestar 2 konkurrera med Tesla
408 hk ger 0-100 på mindre än fem sekunder – med en räckvidd på 500 km. Polestar 2 börjar på 39 000 euro. Enligt tillverkaren gör det prestandamodellen till den första elbilen som kan konkurrera med Model 3.
Sverige blir en av de marknader där Polestar 2 lanseras först, tillsammans med Kina, USA, Kanada, Belgien, Tyskland, Nederländerna, Norge och Storbritannien. Med ett riktpris som startar på 39 000 euro hävdar Polestar att modellen är den första elbilen på marknaden som kan konkurrera med Teslas Model 3. Under de första tolv månaderna av produktionen kommer dock riktpriset för lanseringsversionen av Polestar 2 ligga på 59 900 euro.
Bilen är en femdörrars fastback byggd på Volvo Car Groups anpassningsbara CMA-plattform (Compact Modular Architecture). Batteripacket består av 324 celler fördelat på 27 moduler. 78 kWh ska ge bilen en räckvidd på 500 km enligt WLTP – och de två elmotorerna på sammanlagt 300 kW och 660 Nm utvecklar 408 hästkrafter. Bilen ska avverka 0–100 på mindre än 5 sekunder.
Batteriet är integrerat i golvet på ett sätt som bidrar till att göra chassit mer vridstyvt. Samtidigt har man lyckats sänka vägbullret med 3,7 dB jämfört med ett konventionellt chassi.
– Vi använder den utmärkta rigiditeten för att skapa en superstyv bil. Det bidrar till en sportig körkänsla, säger Polestars vd Thomas Ingenlath under presskonferensen.
Utrustad med infotainmentsystem från Android
De som inte nöjer sig med standardchassit kan få en ännu vassare kördynamik med Performance-paketet. Då ingår Öhlins-dämpare, Brembo-bromsar och smidda 20-tumsfälgar, samt Polestars guldfärgade säkerhetsbälten.
Det är också en av de första bilarna i världen med ett integrerat infotainmentsystem från Android. Bland de inbäddade Google-tjänster som blir tillgängliga finns Google Assistant, Google Maps med stöd för elfordon – och Google Play Store5. Thomas Ingenlath konstaterade att många bilar har en gräslig rösttstyrning, något som Google-assistentens teknik ska vara bättre på. Uppkopplingen ska ge ägaren en enkel tillgång till världens största nätverk av offentliga laddstationer. Till detta kommer uppkopplade tjänster som upphämtning och leverans.
Låter dig köra med helljus permanent
Bilen öppnas med mobilen via blåtand, och startknappen har ersatts av sensorer i sätet. På insidan har läder bannlysts. Bland annat introduceras ett nytt, veganskt material hämtat från våtdräkter. Till detta kommer vanlig textilklädsel som alternativ. Bland den nya tekniken finns Pixel LED-strålkastarna som kan skärma av ljuset väldigt distinkt – vilket sägs göra det möjligt att permanent köra med helljus.
I likhet med övriga bilar från Polestar kommer tvåan bara kunna beställas online. I början av 2020 inleds tillverkningen i Kina. I mars premiärvisas bilen för allmänheten i Genève. Sedan ska Polestar 2 ge sig ut på en global roadshow i Europa, Nordamerika och Kina under 2019. Inom kort öppnas ett nätverk av Polestar Spaces där man kan se och provköra bilen.