Fordon
Här är svenska tankfartyget med sikte på att bli fossilfritt
Det 149,9 meter långa Thun Venern transporterar raffinerade oljeprodukter, biobränslen och kemikalier åt Preem. Men ambitionen med fraktfartyget är att det ska bli världens mest miljövänliga.
(Uppdaterad)
Den är svår att missa det nästan 150 meter långa och drygt 23 meter breda tankfartyget Thun Venern som har lagt till vid Skeppsbrokajen i Stockholm, ett stenkast från slottet. Båten är här över dagen och ska döpas, men bakgrunden till besöket är egentligen något annat. Branschorganisationen Maritimt Forum hoppas kunna väcka politikernas intresse för sjöfart med tankfartyget som har byggts med ambitionen att bli ”världens mest miljövänliga”.
Thun Venern drivs med flytande naturgas, LNG och ska enligt fartygsägaren Thun Tankers släppa ut hälften så mycket koldioxid jämfört med ”de flesta andra båtar i samma segment”.
– En sådan här båt släpper ut mindre än 10 gram koldioxid per tonkilometer fraktat gods, medan en tankbil släpper ut 100 gram koldioxid per tonkilometer fraktat gods, berättar Fredrik Backman, befraktningschef på Preem som ska använda fartyget för att transportera sina raffinerade oljeprodukter, biobränslen och kemikalier i Nordeuropa.
Fredrik Backman är medveten om den enorma kritik som har väckts mot LNG, inte minst i Göteborg där det finns planer på att koppla Göteborgs hamns anläggning för flytande naturgas på det svenska stamgasnätet. Men han menar att den flytande naturgasen är den rätta vägen att gå om sjöfarten ska kunna bli fossilfri i framtiden med hjälp av flytande biogas.
I dagsläget är flygande biogas, LBG, dyr, ungefär dubbelt så dyr som LNG. Det är en kostnad som är svår att bära, enligt Fredrik Backman.
– För att bygga upp en gasinfrastruktur måste man börja med något som är etablerat och som kan bära sina kostnader. Det här fartyget och dess systerbåtar kan enkelt ställa om till flytande biogas så snart det finns tillräckligt stora volymer på marknaden och kostnaderna har gått ner tillräckligt mycket. Det här blir en länk till att gå över till biogas och skapa en fossilfri infrastruktur för sjöfarten, säger han.
Batteripack ersätter extra generator
Utformningen av fartyget ska ha utgått från att minska bränsleförbrukningen så mycket som möjligt, och därmed även minska utsläppen. Ett annat sätt att minska utsläppen är att ha en axelgenerator på huvudmaskinen som styr frekvensomformat.
– På gamla tankbåtar måste huvudmaskinen snurra med ett konstant varvtal för att man ska få rätt ström. Så fort man börjar ändra varvtalet på huvudmaskinen måste man starta en generator för att få rätt ström till fartyget. Men eftersom den här är frekvensomformad så kan man gå på huvudmaskinens axelenergi och generera ström, utan att man behöver starta en extra generator, vilket också minskar utsläppen, säger Fredrik Backman.
Stora fartyg som manövrerar till kaj brukar starta en extra generator som backup, utifall att den första skulle stanna. I Thun Venern finns i stället ett stort batteripack som gör att man slipper den extra generatorn, och därmed undviker utsläpp.
– Den här typen av innovationer kommer hela tiden inom sjöfarten. Genom att minska utsläppen minskar våra kostnader, eftersom vi behöver betala mindre för bunker. Det gör mig glad. Det är teknik som driver åt rätt håll, säger Fredrik Backman.
Thun Venern
Thun Venern är ett svenskt fartyg, utvecklat för att ge minskade utsläpp. Fartyget kan drivas med flytande naturgas (LNG) eller flytande biogas (LBG).
Dödvikt: 17 999 ton
Lastkapacitet: 20 306 m3
Längt (LOA): 149,9 m
Bredd: 22,8 meter
Djupgående: 9,36 meter
Byggd av: Avic Dingheng Shipbuilding i Kina
Ska gå till: Nordeuropa