Men frågan är inte om studions senaste projekt tar priset. Air Yacht är inte mer än ett koncept just nu, men jösses – vilket koncept. I grund och botten handlar det om en mega-katamaran där båtens två parallella skrov i stället utgörs av två 150 meter långa blimps (mjuka ballonger), som fylls med 400 000 kubikmeter komprimerad helium vardera.
I vatten tar Air Yacht sig fram en i maxhastighet av fem knop. Foto: Lazzarini Design Studio
Ovanpå ballongerna finns också solcellspanaler som ska bidra med energi till batterier som hjälper till att driva skeppets rotorer.
Med Air Yacht behöver kaptenen inte välja mellan luft eller vatten - katamaranen klarar bäggedera. Bland molnen ska det magnifika skeppet kunna flyga i en hastighet av 111 kilometer i timmen i drygt 48 timmar innan tankarna måste fyllas på, enligt studion. När Air Yacht byter element till vatten kan den köras i max fem knop, motsvarande cirka 9 kilometer i timmen.
Plats för 22 passagerare
Annons
Ballongerna är förbunda med ett huvudskrov, i mitten, på 80 meter. I det tio meter breda huvudskrovet finns en luxuös huvudkabin, matsal och stora gemensamma ytor. De två ballongerna rymmer, förutom enorma heliumtankar, även fem angränsande sovrum.
De två ballongerna rymmer både heliumtankar – och fem sovrum vardera. Foto: Lazzarini Design Studio
Alla sovrum har stora fönster, med en "storslagen" utsikt åt gästerna. Totalt har luftskeppet plats för totalt 22 passagerare. Ovanpå huvudskrovet finns dessutom en helikopterplatta, avsedd för resenärer som vill ansluta utan att yatchen behöver lägga till i hamn.
Frågan är dock om Air Yacht, eller H2 Clipper för den delen, någonsin lämnar skrivbordet. Oavsett det är Air Yacht ett kittlande förslag på hur framtidens luftfärder kan se ut – i alla fall för dem som råd.