Fordon

Futuristisk interiör i elbilen som ska erövra Europa

Foto: Byton
Foto: Byton
Foto: Byton

Sju skärmar och snurrbara framstolar. Bytons kommande elbil doftar av autonoma framtidskoncept, men crossoverns självkörande teknik ligger bara på nivå 2. Nästa år lanseras M-Byte i Europa.

Publicerad

Det kinesiska bolaget grundades av tidigare chefer på BMW och Infiniti. Under fjolårets Consumer Electronics Show i Las Vegas visade Byton upp ett koncept av sin elbil M-Byte – en crossover som då sades vara färdig till 80 procent. Den 48 tum stora välvda skärm som gick från stolpe till stolpe framför föraren väckte stor förvåning. Många frågade sig om det ens skulle gå att köra bilen utan att distraheras. Tillverkaren hävdade dock att avståndet till föraren innebar att den inte skulle ta onödig uppmärksamhet i anspråk.

Under CES 2019 har Byton avslöjat hur interiören sägs se ut i den slutgiltiga versionen av M-Byte, och jätteskärmen är kvar. Man har dessutom lagt in ännu en 8-tums pekskärm mellan framstolarna, att lägga till förarens pekskärm som sitter på ratten. Även baksätespassagerarna har egna infotainment-skärmar, och det totala antalet i kupén landar på sju. Enligt tillverkaren behövs alla skärmarna för att hantera molnplattformen Byton Life, som kopplar samman alla appar med bilens data och smarta enheter.

Varje säte kommer vara utrustat med ansiktsigenkänning som levererar ett anpassat infotainment.utbud samt ger personifierad information, exempelvis om den egna kalendern. Systemet skulle enligt bolaget till och med kunna övervaka de åkandes hälsa. Bilen ska också kunna identifiera olika röster. I Europa och Nordamerika kommer Byton samarbeta med Amazon Alexa.

Byton gör uppenbarligen anspråk på att leverera ett fordon med smak av autonoma framtidskoncept. Exempelvis har man hållit fast vid att framsätena kan roteras tolv grader inåt. Det skulle vara vettigt i en helt autonom bil, men i nuläget kan funktionen på sin höjd underlätta samtal när bilen står stilla – för M-Byte kommer bara ha självkörande teknik på nivå 2. Det innebär att systemet kan ta över styrningen under vissa förhållanden, men föraren måste hela tiden övervaka körningen. Ett speciellt system ser till så att personen bakom ratten inte blir distraherad av bilens alla funktioner.

Den slutgiltiga versionen av M-Byte ska presenteras i mitten av året, och bilen kommer börja tillverkas mot slutet av 2019. Byton har meddelat att crossovern ska lanseras i Europa 2020. Instegsversionen av M-Byte får en elmotor på 268 hk med drivning på bakhjulen. Batteriet på 71 kWh batteri ger en räckvidd upp till 400 km. Senare kommer en fyrhjulsdriven version där de två elmotorer tillsammans ger 469 hk. Den får ett batteri på 95 kWh som ger en räckvidd på 500 km. En sedanversion kallad K-Byte är planerad till 2021. Tillverkningen kommer ske i den anläggning som nu byggs i kinesiska Nanjing, med en kapacitet på 300 000 bilar om året. Nu testar bolaget sin crossover i Europa, USA och Kina.

– Vi har gjort solida framsteg när det gäller konstruktionen av vår anläggning i Nanjing och tester av våra prototyper. Det här är ett avgörande år för Byton, och vårt globala team håller inte igen på några ansträngningar för att uppnå vårt mål kring en storskalig produktion, säger medgrundaren Daniel Kirchert till Tech Crunch.