Fordon
Då släpper Tesla-utmanaren Byton från Kina elbil i Europa
Foto: Byton
Med två olika elbilar ska Byton ta marknaden med storm. Säljstart i Europa är beräknad till slutet av 2020 – med förhoppningen om att bli en seriös utmanare till Tesla.
Kinesiska Byton är en ny uppstickare i den tuffa elbilsvärlden, och det finns uppenbarligen riskkapitalister som tror på deras produkter. Under våren fick företaget loss 500 miljoner kronor från en rad investerare, bland annat den kinesiska batteritillverkaren Catl. Med en rejält fylld plånbok planerar Byton att slå sig in på de nordamerikanska och europeiska marknaderna.
– Lanseringen för Kina sker 2019, Nordamerika några månader senare, och Europa i slutet av 2020. Utvecklingen i Nanjing går framåt med en hastighet som jag aldrig har sett under mina 26 år i bilindustrin. Vi bygger de första prototyperna tidigt nästa år, säger Bytons teknikchef David Twohig till Carscoops.
Företaget presenterade sitt första koncept i början av året i form av en crossover. Den kommer följas av en sedanmodell som ska lanseras på marknaden 2021. Byton säger sig ha ekonomi och kapacitet för att skala upp produktionen med långsiktighet för att kunna hota konkurrenter som Tesla.
– Det här är en industri med små marginaler, så du behöver volymen. Nanjing-fabriken är inte en liten verkstad, här kan vi tillverka 300 000 fordon per år. Därmed har vi en plattformsstrategi och utvecklingskostnader som gör att vi kan sälja dem för 35 000 pund styck (drygt 400 000 kr), säger David Twohig.
Han tror dessutom att företagets teknik och uppkopplade fordon kommer generera andra intäkter, som i dag inte är uppenbara.
Redan nästa år kommer Byton lansera sin crossover. Instegsversionen av M-Byte får då en elmotor på 268 hk som driver på bakhjulen. Batteriet på 71 kWh batteri ger en räckvidd upp till 400 km.
En dyrare tappning med fyrhjulsdrift, med två elmotorer som tillsammans ger 469 hk, kommer också. AWD-versionen kommer ett batteri på 95 kWh, som ger en räckvidd på 500 km på laddning.