FORDON

Batteridrivna släpet sänkte lastbilens dieselförbrukning

Lastbilen och trailern testades enligt en naturlig körcykel.

Med batterier och en e-axel kan trailern knuffa på ekipaget, och ta till vara bromskraft. I ett test med Range Energys släp drog lastbilen en tredjedel mindre diesel.

Startupen Range Energy har utvecklat ett elektrifierat släp med egen drivning, som därmed kan förvandla en konventionell lastbil med dieselmotor till en hybrid. Företaget har sin bas i Kalifornien – bolaget grundades 2021 och samlar personal med erfarenhet från en rad fordonsjättar, bland andra Tesla och Honda. 

I det 16 meter långa släpet finns ett batteripack på 200 kWh kopplat till en e-axel, och 800 V-systemet kan leverera upp till 14 000 Nm med 350 kW, motsvarande 475 hk, på bakhjulen. Inga förändringar behöver göras på dragfordonet. Trailern känner av när den behöver hjälpa till, och vid inbromsning kan den ta vara på energin via bromskraftåtervinning. Det skriver New Atlas

Körde testcykel

Nu har bolagets teknik utsatts för oberoende tester utförda av Mesilla Valley Transportation Solutions. Testloopen var drygt fyra mil lång, där körcykeln inkluderade stopp och accelerationer – med en topphastighet på 96 km/h. Ekipagets vikt låg på 26,7 ton. De preliminära resultaten visade att bränslebesparingen med den batteridrivna trailern landade på 36,3 procent. 

Ett gott resultat, enligt MVT Solutions. 

"Oavsett om en flotta vill minska sin bränsleförbrukning eller förlänga räckvidden för sina batterielektriska fordon så ger det här systemet unika möjligheter jämfört med en vanlig trailer – med en stor marginal sett till att den kunde åstadkomma en bränslebesparing på 36, 3 procent. Våra förare gillade dessutom Range-trailern. De rapporterade att den drog bättre och kändes lättare", säger MVT Solutions vd Daryl Bear till Business Wire

45 minuter med snabbladdning

Daryl Bear konstaterar att det givetvis finns baksidor, som behovet av laddning samt den adderade vikten av batterierna. Att ladda batteripacket med en vanlig laddbox tar 10, 5 timmar – snabbladdning vid 350 kW pressar dock tiden till 45 minuter. Batterikapaciteten kan även användas för att kyla släpet.

Range Energy siktar på att deras första trailers ska förbättra verkningsgraden med 40 procent på sträckor över 322 km. Enligt tillverkaren kan en testcykel som motsvarar tät stadstrafik öka verkningsgraden med 48 procent, att jämföra med 41 procent vid blandad körning. 

Även med tömda batterier ska släpets bromskraftåtervinning kunna ge en besparing på 10– 15 procent, enligt Range Energy. En annan fördel med systemet är att trailern har ett "kundvagns-läge" som innebär att man kan knuffa runt den med händerna i depån. 

Planen är att leverera de första släpen i år, men bolaget räknar med att en mer storskalig produktion kommer att vara igång sent under 2024.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.