Fordon

ANALYS: VW Golf Sportscombi frälser Europa med sin trygga famn

Det blev en föga förvånande pallplats i Europaindex Kombi Mellanklass för storsäljaren Golf Variant. Eller förlåt; för Golf Sportscombi som den nu heter på den svenska marknaden. Men oavsett namn är det en bil som frälst Europas bilexperter – här är varför.

Publicerad

Det blev en föga förvånande pallplats i Europaindex Kombi Mellanklass för storsäljaren Golf Variant. Eller förlåt; för Golf Sportscombi som den nu heter på den svenska marknaden. Men oavsett namn är det en bil som frälst Europas bilexperter – här är varför.

Volkswagens Golf är en av de mest älskade och ikoniska modellerna på bilmarknaden. Den har sedan lanseringen 1974 sålts i mer än 33 miljoner exemplar och är nu inne på sin sjunde generation.

Kombiversionen – som tidigare haft namnet Variant, men som nu alltså i Sverige heter Sportscombi sedan cirka fyra år tillbaka – introducerades för första gången 1993.

Den nuvarande generationen av Golf Sportscombi hade premiär år 2013. Volkswagen hade då sålt 1,8 miljoner exemplar av den praktiska kombiversionen och beskrev den nya modellen i pressmeddelandet som “en både sportig och elegant allroundbil som kombinerar låg bränsleförbrukning och dynamisk körprestanda med förstklassig kvalitet och mångsidighet”.

Och faktum är att även Europas experter beskriver Golf Sportscombi (alternativt Variant eller Estate, som den heter i t.ex. Tyskland respektive Storbritannien) på ungefär det sättet.

“Det finns mycket att gilla med Golf Estate, som har starka motorer, oklanderlig konstruktionskvalitet och superlåga driftskostnader” – Autoexpress

“Nya Golf Variant är inte bara rymlig och praktisk, den är – till skillnad från sin föregångare – en fullvärdig medlem i Golf-familjen och inte en kusin från landet” – Automotorundsport

“Oavsett hur du vänder och vrider på bilen, så är den så bra och genomtänkt att det nästan blir för mycket av det goda” – Bilmagasinet

Det är alltså relativt klart vad experterna uppskattar hos Golf Sportscombi: utrymmet, funktionaliteten, bränsleförbrukningen, motorerna och kvalitetskänslan är några exempel vi ser ovan.

Särskilt utrymmet och funktionaliteten ges stort utrymme i bedömningarna (vilket är ganska naturligt – det handlar ju ändå om en kombi). Alla beskriver så klart det 605/1620 liter stora bagageutrymmet och majoriteten upplever att det finns gott om plats för passagerare både i fram- och baksäten (även om ett par journalister tycker att benutrymmet i baksätet är “i minsta laget”). Och det handlar inte bara om luft – utrymmena är praktiska också:

“Utöver den rena utrymmeskapaciteten, så är är inlastningskanten låg, öppningen över en meter bred, baksätena kan fällas via spakar i bagaget [...] och det finns ett lastgolv i flera nivåer [...]” beskriver exempelvis brittiska Carmagazine.

Men det är samtidigt en återhållsam kärlek som uttrycks. För Golf Sportscombi bjuder verkligen inte på några överraskningar. Allt – från motorer till interiör – är vad experterna förväntar sig. Så här skriver till exempel tyska Auto Motor und Sport:

“Att dieselmotorn på 150 hk fungerar i harmoni med DCT-lådan, vet man från andra modeller i Volkswagen-koncernen. Även interiören är bekant [...]. Inget av det är förbryllande: alla som någonsin suttit i en nyare Volkswagen kommer finna sig tillrätta utan ansträngning.”

Speciellt designen och körupplevelsen får motta några kängor för att de är så “tråkiga”. Schweiziska Blick skriver till exempel att den yttre designen väcker lika mycket emotionell respons som ett rinnande timglas – den är snygg, men långtråkig. Och brittiska Carmagazine konstaterar att körupplevelsen “förmodligen är den minst intressanta aspekten av hela bilen”.

Det handlar dock om kärleksgnabb snarare än genuin kritik, enligt min bedömning. För experterna är eniga om att designen är en klassiker och att kombiversionen blivit rejält bättre jämfört med tidigare versioner, samt att körupplevelsen är bekväm och trygg. Här är några exempel:

“Bredare och längre, men märkbart plattare än föregångaren, är Golf Variant faktiskt nu något elegantare och mer dynamisk”  – Autobild

“Att åka i Golfen är bekvämare än i de flesta andra kombibilar och det är betydligt mjukare än en i en Astra, Octavia eller Leon” – Whatcar

“Golfen styr fint, är extremt stabil, samt underhållande att köra, och därmed får alla en riktigt bra körupplevelse på vägen” – Motorsiden

På det stora hela upplever jag att Europas bilexperter ser Volkswagen Golf Sportscombi som den där stabila, trogna partnern vars famn man trivs i – men som man ibland kanske tröttnar på och inte alltid uttrycker sin uppskattning för.

Men när det väl kommer till kritan så visar det sig att Golf Sportscombi lyckats frälsa Europa och att kärleken finns där. Och biljournalisterna uttrycker den med höga poäng, som ger bilen en tredjeplats i Europaindex för Kombi Mellanklass.

: 82,5 av 100 (ett snitt baserat på 15 tester)