Flytande vätgas för flygande farkost – här är den Schweiziska evtolen
En illustration av Sirius Jet.Sirius Aviation
Den schweiziska farkosten ska kunna flyga 1 851 km i upp till 520 km/h. Planen är att den vertikalt lyftande flygfarkosten ska finnas på marknaden 2028 och drivas med flytande väte och elmotorer.
Sirius Aviation från Schweiz har som mål att erbjuda både leveranser och pendelflygningar med sin nya evtol-farkost. Evtol står för electrical vertical take-off and landing och tekniken ska enligt bolaget erbjuda användaren att fritt välja landningsplats.
Farkosten har elektriska motorer, men i stället för att vara utrustad med batterier finns det tankar med flytande vätgas ombord. Syre som kommer från luften utanför tillåts reagera med vätgasen i bränsleceller vilket ger ström till motorerna. Det bildas också vatten i processen som släpps ut via avgassystemet.
De 28 elmotorerna ska stå för själva framdrivningen av farkosten genom att driva propellrar med diametrar på 300 mm.
Grafik över den tänkta drivlinan.Sirius Aviation
En räckvidd på 1 851 km
Beroende på vilken variant det rör sig om kommer evtolen också olika långt. ”Business” tar tre passagerare och ska ha en räckvidd på 1 851 km. Farkosten för fem passagerare, ”Millennium”, har med sina två extra sittplatser mindre plats för väte och har därför en kortare räckvidd – 1 046 km.
Enligt tidskriften New Atlas ska Sirius Aviation satt i gång processen att få sin evtol godkänd av den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA. En demonstrationsprototyp planeras vara i luften 2025 och 2028 hoppas de flyga regelbundet.
Annons
Ett annat bolag som utvecklar liknande farkoster är tyska Lilium. De använder dock batterier för att ge sina elmotorer ström och deras evtol ska kunna flyga 300 km på en laddning. Den flytande vätgasen i Sirius tankar ska alltså kunna ta passagerare längre, men ger tekniska utmaningar bland annat då gasen behöver hållas nedkyld under -253 grader Celsius.
Flygplan drivna med flytande väte är än så länge en relativt otestad teknik, den första bemannade flygningen genomfördes av det tyska företaget H2Fly i september 2023.