FARKOST Havvindserviceskeppet Olympic Boreas är det första av hittills fyra planerade fartyg med huvudpropeller både fram och bak. Foto: Ulstein Det här är det första fartyget med nya lösningen för ”fyrhjulsdrift” Fartyget Olympic Boreas är ett av de första med huvudpropellrar både fram och bak Are Thunes Samsonsen/TU Publicerad 26 sep 2024 kl 15.59 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Det nästan 90 meter långa fartyget är det första som färdigställts med det som kallas Twin X-stern-lösning, det innebär att det har två huvudpropellrar i båda ändar av fartyget. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fartyg propeller farkost
ENERGI Milstolpe: Nu stänger Storbritannien sista kolkraftverket En epok går i graven när det sista koleldade kraftverket på de brittiska öarna slocknar den sista september. I stället för att elda kol finns planer på att producera vätgas på platsen.
INDUSTRI Northvolts storägare: Kommer fortsätta stötta bolaget En av storägarna i krisdrabbade Northvolt, Harald Mix, uppger att han kommer att fortsätta att stötta batteritillverkaren med kapital, rapporterar Ekonomiekot på Sveriges Radio.
TECH Open AI ska bli vinstdrivande – då sticker hyllade teknikchefen Världens mest omskrivna ai-startup vill bli mer attraktivt för investerare. För att lyckas planerar Open AI att bli ett helt kommersiellt bolag, enligt Reuters.