Cykelbanan norr om Amsterdam var den första som klätts med solpaneler. Den 72 meter långa teststräckan anlades av franska Colas i samarbete med French national solar institute. . Solaroad invigdes under slutet av 2014, och ett halvår senare bedömdes projektet vara en succé.
Men faktum är att en kvadratmeter av ytskiktet lossnade redan 2014, och i januari 2020 var skadorna på de centimetertjocka solpanelerna så stora att hela solvägen togs bort i november samma år. Projektet sågs därmed som ett misslyckande.
Solpanelen är bara några millimeter tjock.Wattaway.
Ett nytt försök
Nu görs dock ett nytt försök att kombinera cykelvägar och elproduktion, även denna gång i Nederländerna. I provinsen Noord-Brabant har man nu aktiverat två cykelvägar med solpaneler som tillsammans täcker tusen kvadratmeter. Förhoppningen är att de ska leverera 160 MWh per år till elnätet. Det skriver Electrek. Med mer än 3 500 mil cykelbanor i Nederländerna skulle tillskottet av grön el kunna bli stort.
Det är en ny typ av stryktåliga solpaneler med en tjocklek på några millimeter. Ytan är belagd med ett material som ska ge cykeldäcken grepp. Tekniken levereras av Wattaway, vars nisch är just solvägar. Bolaget tillhör Colas Group, och hittills har Wattaway ett 40-tal testanläggningar under bältet.
Där tidigare vägytor har levererat 119 W/m² (peak) per år presterar cykelbanorna i Noord-Brabant 160 W/m² (peak). Wattaway har genomfört projektet tillsammans med byggbolaget BAM Royal Group.