ELBILAR

Volvo ES90: Här är allt vi vet om den kommande elbilen

Verifikationsmodellen V551 som sägs vara den kommande eldrivna stosedanen ”ES90” har producerats i Kina.

En kommande lyxsedan som ska armbågas med Mercedes EQE och BMW I5. Snart är det dags för Volvo Cars att ta nästa steg på sin elbilsresa och ES90 är på tur. Här är allt vi vet om modellen.

Volvo Cars befinner sig i en snabb övergång. Det fossildrivna är på väg bort och till 2030 ska tillverkaren endast producera och sälja elbilar. Delmålet 2025 är att hälften av försäljningen ska vara rent eldriven.

I år rullar EX30 och EX90 ut till kunder och tillsammans med XC40/C40 har man nu en liten kvartett av crossover och suvar. Därtill erbjuds även minibussen EM90 i Kina. Men det här är bara början. 

Volvo Cars har utlovat en ny modellpresentation om året och 2024 tippas märket lansera sin första sedan. Denna, ES90, blir en slags flaggskeppsmodell – så vad kan vi förvänta oss.

Ska den heta ES90?

Inför lanseringen av EX90 pratades det länge om namnet Embla samt att Volvo Cars skulle övergå till ”riktiga” namn i stället för alfanumeriska beteckningar. Som bekant blev så inte fallet. EX är beteckningen på den nya generationens eldrivna crossovers och ES påstås sedanerna få heta.

Dock finns det ett aber. Japanska Lexus har länge använt sig av bokstäverna ES för sina modeller. Men Volvo Cars har längre tillbaka i tiden använt ES i modellnamn där 1800 ES och 480 ES är exempel från olika årtionden. 

Bygger på plattformen SPA2

Tittar man på utbudet Volvo Cars har just nu på sina elbilar är det intressant. XC40/C40 bygger på hybridplattformen CMA, EX30 och EM90 bygger på Geely-arkitekturen SEA och EX90 baseras på den egenutvecklade SPA2. Och det är just på den senare som ES90 förväntas ha sim grund. 

Brittiska Autocar har fått uppgifter fån Volvo och uppger att storleksmässigt ska bilen vara 4 999 mm lång, 1 945 mm bred, 1 547 mm hög samt ha en hjulbas på 3,1 meter.

Lite motstridigt finns det dock uppgifter om att ES90 delvis har utvecklats jämsmed Geely Galaxy E8 samt Zeekr 007. Dessa är dock likt EM90/EX30 baserade på SEA-plattformen.

Använder egenutvecklade motorer

En sak som plattformen, om det är SPA2, innebär är att även nyckelkomponenter som motorer kommer att vara Volvospecifika. Till EX90 utvecklade (och även uppdaterade XC40/C40) Volvo sina egna maskiner och dessa kommer vi även att få se i ES90.

Det innebär att modellen erbjuds som antingen bak- eller fyrhjulsdriven. Om det speglar vad suven erbjuder handlar det i insteget handlar om 205 kW/279 hästkrafter och 490 Nm i vridmoment. Mellansteget med dubbla motorer har 175 + 125 kW på motorerna vilket motsvarar 408 hästkrafter i systemeffekt. Toppversionen Performance har fått effekten ökad till 180 + 200 kW vilket summeras till 517 hästkrafter. Här är vridmomentet även på 910 Nm.

Batteriet i EX90 är på 111 kWh, går att ladda i 250 kW och ska kunna ge upp till 600 km räckvidd. Om det är samma batteripack lär ES90 få något bättre räckvidd i och med lägre profil och bättre aerodynamik. 

Får V2G och lidar

Med lanseringen av EX90 var V2G en teknik Volvo slog på stora trumman för. Det här håller man på som bäst att testa i pilotverksamhet i Göteborg. Självfallet kommer tekniken även vara en del av ES90. Det samma häller lidar och självkörande som ses som givna ingredienser i en bil i den här teknik och prisklassen. 

Kommer inte byggas i Torslanda

I slutet av förra året publicerades en bild på Volvo Cars intranät där kinesiska fabriksarbetare stolt poserade vid en täckt verifikationsmodell kallad V551. Autocar uppger att bilen ska byggas i Zehijang. 

I området har Volvo Cars en fabrik i Taizhou som i dagsläget producerar XC40/C40 samt Polestar 2. Frågan är dock om bilden är tagen i fabriken. Mikael Vessin (fabrikschef) syns inte till, centralt i bilden står dock Hans Lindh, chef för Volvo R&D Center Shanghai. 

Utveckling av V551 sägs vara riktigt global där teamet i Göteborg och Kina har växeldragit projektet framåt. Det här var en av fördelarna som Volvo lyfte fram när Ny Teknik var på besök på utvecklingscentret i Shanghai.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.