Elbilar
Polestar avslöjar – slår Tesla på dragvikten med Polestar 2
Polestar lägger stor vikt vid dragkroken på kommande modellen, nummer 2.
Polestar har vid flera tillfällen sagt att de vill gå sin egen väg – att de inte är ett dussinmärke konsumenter slentrianmässigt ska välja. Det har företagets chef Thomas Ingenlath poängterat vid flera tillfällen, och det fick vi känna på då Ny Teknik provkörde deras första bil, Model 1.
Till våren kommer märkets första riktiga elbil, Polestar 2, och även om den har rejäl accelerationsprestanda är det inte detta som Polestar vill fokusera på. Nej, i stället vill de flytta strålkastarljuset till användbarhet – och presenterar nu dragkroken.
En Polestar 2 får dra upp till 1 500 kilo, vilket är bra mycket mer än vad målkonkurrenten Tesla Model 3 med sina 910 kilo (som begåvades med fabriksmonterat drag i våras).
”Relevant för morgondagens elbilsköpare”
Det Göterborgsbaserade märket avslöjar även att kostnaden för att få en dragkrok på 2:an ligger på 13 000 kronor.
– Vi vet att våra kunder värdesätter den här flexibilitet och det kommer att vara särskilt relevant för morgondagens elbilsköpare, säger Polestars vd, Thomas Ingenlath i ett uttalande.
För de som inte är intresserade av dragkrok kan nämnas att det totala bagageutrymmet i Polestar 2 ligger på 440 liter. Av dessa är 405 liter där bak och 35 liter i ”frunken”.
På taket går det att lasta på totalt 75 kg.