Elbilar

Nya plattformen ska göra det billigare att bygga elbil

Karma E-Flex platform. Foto: Karma Automotive

Det kan kosta upp till en miljard dollar att utveckla en egen plattform för elbilar. Nu erbjuder Karma tillverkare att i stället köpa deras, billigare, lösning. E-Flex sägs ge stöd för 22 olika konfigurationer av drivlinor och batterier.

Publicerad

De kinesiska ägarna byggde Karma Automotive på spillrorna av konkursade Fisker. Hittills har bolaget baserat i södra Kalifornien levererat varianter av den lyxiga plug-in hybriden Revero, men nu släpper man mer detaljer om sin kommande ”Karma E-Flex Platform”.

Designen ska öppna för en bredd av modelltyper och elektrifierade drivlinor, från plug-in hybrider till rena elbilar. Plattformen för elbilar sägs stödja 22 olika konfigurationer avseende drivlinor och placering av batterier. Det skriver Inside EVs.

Enligt Karma gör plattformen det möjligt för fordonstillverkare att snabbare ta sin in på marknaden för elfordon, och E-Flex kan dessutom erbjuda lösningar för autonomi.

Det finns stora summor att tjäna. En tillverkare som utvecklar, testar, certifierar och bygger en ny plattform för elbilar på egen hand kan behöva investera så mycket som en miljard dollar. Karma uppger inget pris för sin plattform mer än att det gör det möjligt för en tillverkare att få en elbil på marknaden för ”en kraftigt lägre utvecklingskostnad”.

Ställt mot den summan lär E-Flex bli ett väldigt attraktivt alternativ. Plattformen bidrar också till att ytterligare undergräva bilbranschens gamla hierarkier. För teknikskiftet mot elektrifiering kommer redan i sig att underlätta klivet in i fordonsbranschen.

De resursstarka fordonstillverkarna hade länge ensamrätt på bilköparna, och det var sällan som jättebolagen behövde välkomna nya spelare in i klubben. Att utveckla och producera en diesel- eller bensinbil är helt enkelt för komplicerat.

Batteripack och elmotorer är produkter som sorterar under helt egna industrier, och fordonen rensas på många komponenter som bilbranschen har utvecklat in-house.

Volkswagen lade enormt mycket pengar på att ta fram MEB-plattformen för sina elektrifierade modeller – men nu kan konkurrenter i stället segla in och köpa en färdig plattform, exempelvis från Karma Automotive.