ELBILAR

Ny rapport visar: Här får Tesla stå i skamvrån – sämst i klassen

Tesla lever inte upp till förväntningarna i sin kvartalsrapport. Arkivbild.

Problem med bromsar och bristningar i fjädring – och absolut sämst i klassen. I tyska TÜV årliga besiktningssammanställning framgår det att Tesla Model 3 presterade sämst av 111 bilmodeller.

I säljstatistiken för året 2023 är det lätt att konstatera en sak. I Sverige och Europa är det Tesla som dominerar. Ett märke som för tio år sedan var en nischspelare i ett ”udda segment” är nu den tillverkare som toppar försäljningslistorna.

I Sverige har Tesla hittills (till och med november) sålt över 18 500 bilar och i Europa var siffran i oktober närmare 300 000. Det senare var även en ökning med över 200 procent från 2022.

Men det verkar som att det gått lite snabbt i svängarna och volym tycks ha gått före kvalitet. För när tyska TÜV sammanställt besiktningsprotokollen (hauptundersuchung) för 10 225 866 bilar i sin 2024-årsrapport framgår det en sak: av alla bilar sticker Teslas Model 3 ut.

Av de bilar som är två-tre år gamla, alltså vid den första kravbesiktningen, underkändes hela 14,7 procent av de testade bilarna. Det är snudd på tio procent över genomsnittet och innebar att av 111 testade bilmodeller – var det Tesla som tog bottenplatsen.

Problem tydligt kopplade till elbilar

Enligt TÜV dras Model 3 med bromsproblem samt brister i fjädringssytem och hjulupphängning. En förklaring till detta är, och det gäller elbilar i allmänhet, kan tillskrivas bromskraftsåtervinning – vilket då innebär att de mekaniska bromsarna inte används lika ofta. Över tid innebär det att bromsskivorna rostar och att friktionen mellan dem och bromsklossarna reduceras. 

När det kommer till den andra signifikanta bristen är även det något som kan härröras till elbilar generellt. Där handlar det om att batterivikten innebär större belastning på hjulupphängningen – vilket då sliter på fjädringssystemet.

Förklaringar, javisst, men det friskriver inte Tesla från problemet. Som TÜV lyfter fram finns det elbilar som inte alls har dessa brister. Renault Zoe klarade sig bättre än genomsnittet (plats 44 av 111 modeller) och Volkswagens E-golf, med en felfrekvens på 2,6 procent, hamnade på en total fjärdeplats av alla 2-3 år gamla bilar.

Tesla må få skämmas över Model 3, men Renault-gruppen är nog den som bör ta sig en funderare kring sin kvalitet. Tittar man på snudd alla de olika kategorierna är Renault eller dottermärket Dacia representerat bland de med högst felfrekvens.

Med tanke på den stora explosion av elbilar som lanserats på sistone kan det tyckas udda att inte fler elbilar finns med i TÜV-rapporten. Organisationen förklarar detta genom att det krävs en storlek på underlaget för att statistiken inte ska bli felaktig – och många modeller har helt enkelt inte uppnått detta tröskelvärde. 

Dock lär det inom kort börja komma pålitlig statistik även över dessa bilar – så det återstår att se om Tesla är ensamt om att ha så pass hög frekvens på brister.

Här är bilarna som presterar sämst i TÜV rapport 2024

Åldersategori Bilmodell Felfrekvens %
2-3 årTesla Model 314.7
Dacia Logan11.4
Seat Alhambra10.3
4-5 årBMW X5/X617.9
VW Sharan17.7
BMW 2-Series Tourer17.6
6-7 årDacia Dokker25.9
BMW 5/6-Series24.8
Dacia Duster24.6
8-9 årDacia Dokker32.2
Fiat Punto29.7
Dacia Logan29.1
10-11 årRenault Twingo36.2
Dacia Logan35.5
Renault Clio34.6
12-13 årDacia Logan40.9
Renault Twingo39.9
Nissan Qashai38.8

Fakta: TÜV

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.