Elbilar
Kraftig ökning för nyregistrerade elbilar efter höjd bonus
Det våras för elbilar. Under april månad ökade nyregistreringarna av elbilar med 368 procent samtidigt som laddhybriderna ökade med 41 procent, jämfört med mars månad.
Den stora skillnaden bland de laddbara bilarna förklaras av regeringens justeringar inom Bonus-malussystemet som genomfördes den 1 april. Registreringarna av laddhybridbilar ökade kraftigt i mars inför att bonusen skulle minska med i genomsnitt 10 000 kronor. Samtidigt minskade nyregistreringen av elbilar då många kunder inväntade bonushöjningen. Den förklaringen ger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.
– Den höjda bonusen, från 60 000 till 70 000 kronor, gav en kraftig uppgång för elbilarna som nådde det näst högsta antalet i aprilregistreringarna. Att flera attraktiva nya modeller nu finns tillgängliga är grunden för ökningen, medan fluktuationerna förklaras av skatteförändringarna, säger Mattias Bergman i ett pressmeddelande.
Eldriven SUV mest populär
Volkswagen ligger i topp med närmare 3 500 nyregistrerade bilar under april, och ungefär hälften av dessa består av modellen VW ID.4 – en eldriven SUV. Därmed är det april månads mest registrerade bil, och totalt sett under april har VW ungefär 900 fler bilar registrerade än vad Volvo Cars har. Räknat sedan årsskiftet ligger dock Volvo Cars i topp, med Volvo S/V60 som den klart mest registrerade bilen, följt av Volvo XC40 och Volvo XC60.
Hittills i år uppgår andelen laddbara bilar till 37,1 procent, vilket är en siffra som ökar och som nyligen diskuterades i Ny Tekniks direktsända utfrågning med logistikprofilen Per Olof Arnäs, framtidsanalytikern Troed Troedson och trafikplaneringsexperten Christer Ljungberg.
Förändringar leder till en ryckig marknad
Mattias Bergman säger att årets styrmedelsförändringar, i kombination med pandemins avtryck förra året, leder till en ryckig marknad.
Den tillfälliga nedsättningen av förmånsvärdet för miljöbilar slopades vid årsskiftet och förmånsskatten höjs generellt med ungefär 25 procent från 1 juli, vilket gör att de reella effekterna i nyregistreringarna inte blir synbara förrän under det andra halvåret i år.
– Vi bedömer dock att försämringarna av nu beslutade styrmedel gör att ökningstakten av laddbara fordon kommer att avta efter 1 juli och att Sverige får svårt att nå klimatmålen om inte justeringar görs, säger Mattias Bergman.