Elbilar

BMW visar upp nya elbilen i4 – 600 kilometer i räckvidd

BMW i4 beskriv som företagets första elektriska Grand Coupe. Foto: BMW
Insidan av en BMW i4. Foto: BMW
BMW i4 på vägen. En fyrdörrars sedan med coupe-aktig taklinje. Foto: BMW

En elbil som omodernt nog inte är en crossover. Nu har BMW visat upp modellen i4 utan kamouflage. En perfekt BMW som råkar ha nollutsläpp, säger designchef Adrian von Hooydonk.

Publicerad

BMW har en elbilsoffensiv på gång. Fram till 2023 ska 13 helt eldrivna modeller lanseras så det är bråda dagar. I Genève var det tänkt att vi skulle bli presenterade i4, tyskarnas alternativ till exempelvis Tesla Model 3 och Polestar 2. Men eftersom Corona-oro stängde den planerade bilmässan, så fick det bli en onlinelansering istället.

I4:an beskrivs som företagets första elektriska Grand Coupe, men bär fortfarande koncept-stämpeln. Dock säger man att den ger en glimt av bilen som ska gå i produktion 2021. Troligtvis kommer den visas i sin slutgiltiga tappning i höst, och lär då inte avvika allt för mycket från vad vi ser här.

Drivlinan specificeras inte direkt, däremot säger BMW att det handlar om elmaskiner som klarar av att leverera en effekt på 530 hästkrafter vilket räcker till en acceleration 0-100 km/h på cirka fyra sekunder. Toppfarten för dem som befinner sig på autobahn eller andra ställen där det är tillåtet skrivs till 200 km/h. Är man istället mer noggrann med pedalföringen så ska räckvidden vara på 600 kilometer, detta tvingas fram ur ett batteri med en kapacitet på cirka 80 kWh.

En intressant detalj är grillen. BMW har ju som många säkerligen känner till en stor del av sin identitet knuten till den njurformade grillen. Denna återfinns även här men är det inga kromribbor i utan slät plast som gäller. En brygga mellan dåtid och nutid säger BMW och istället för att agera luftintag för kylning har man fyllt grillhålen med sensorer bakom panelen.

Insidan av en BMW i4. Foto: BMW

Bilen är en fyrdörrars sedan med coupe-aktig taklinje, och tillverkaren säger att detta gör att bilen dels är praktisk med en större insida än vad proportionerna antyder och dels ser fräsig ut.

På insidan har ingenjörerna petat ner en stor lätt böjd skärm där allt från infotainment till instrumentering är samlat. I övrigt är det en ljus och avskalad interiör med få reglage. Ny Teknik intervjuade tidigare i år svensken Erik Melldahl som är interiördesigner på BMW och ljust detta var en av sakerna som han jobbade för att få in i de nya bilarna.

Körning, eller upplevelse-lägen som BMW vill kalla det, kan ske i tre olika steg. Stegen kallas Core, Sport och Efficiency. Dessa accentueras av en visuell differentiering i skärmen för att ge föraren en ännu mer involverande upplevelse. I effektivitetsläget debuterar tillverkaren vad som kallas för Assisted Driving View, och där säger de att det öppnas djupare insikter i bilens teknik.

BMW i4 på vägen. En fyrdörrars sedan med coupe-aktig taklinje. Foto: BMW

Sedan tidigare har BMW avslöjat att de jobbar med kompositören Hans Zimmer för att ta fram ljuden för de kommande elbilarna.

Serieproduktionen kommer att dra igång under 2021 i BMW-fabriken i München.