ANNONS FRÅN NY TEKNIK EDUCATION

Framtidsutsikter och strategiska perspektiv på Sveriges försvarsmarknad

I en tid av global osäkerhet och med en utökad försvarsbudget står Sveriges försvarsmarknad inför omfattande förändringar som innebär såväl utmaningar som möjligheter. Vi intervjuar Madelene Rydén, Director Defence på Säkerhets- och Försvarsföretagen (SOFF), och utforskar hur försvarsmarknadens, både etablerade och nya aktörer, kan navigera dessa förändringar för att främja innovation, tillväxt och samarbete.

Publicerad Uppdaterad

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. Vid eventuella synpunkter, vänligen vänd dig till annonsören.

Med politikens ambition att skala upp den svenska försvarsförmågan finns behov av att samla branschen, lära av varandra och knyta nya samarbeten. Därför arrangerar Ny Teknik Education, SOFF och Teknikföretagen den 24 september konferensen Sveriges försvarsförmåga som ska belysa strategiska förändringar, teknologiska framsteg och möjligheter till samarbeten mellan civila och militära sektorer.

Svenska försvarsföretag står inför flertalet utmaningar i dagens säkerhetspolitiska läge, inte minst till följd av kriget i Ukraina säger Madelene Rydén. Denna konflikt har inte bara accelererat teknikutvecklingen, exempelvis i användningen av satelliter och drönare, utan har också skiftat vårt fokus från internationella insatser till försvar av nationella och regionala intressen. Samtidigt har Sverige blivit en del av Natostrukturen och vi har en kraftig tillväxt inom hela försvarssektorn där företagen vill vara med och bidra.

– För att detta ska kunna ske behövs nya modeller där långsiktighet från staten är helt avgörande för att företagen ska våga investera i exempelvis produktionsfaciliteter, eller ytterligare personal. Det är ett svårbedömt läge just nu, samtidigt som utvecklingstakten är hög, säger Madelene Rydén.

Positiva omställningsmöjligheter för Sveriges försvarsindustri

Även om det är mot bakgrund av en otroligt negativ utveckling som ingen hade önskat innebär den här omorienteringen, tillsammans med Sveriges inträde i Nato, också betydande möjligheter. Traditionella försvarsföretag spelar en kritisk roll för att möta landets förändrade behov, men i synnerhet kan företag med ett förflutet på den civila marknaden nu tillföra försvarssektorn stort värde genom att integrera sina produkter och innovationer på försvarsmarknaden.

Innovation och samarbete mellan civila och militära aktörer är avgörande för att möta framtidens behov. När mindre bolag, såväl civila som i den militära sektorn, som ofta har en nischad verksamhet samverkar med de traditionella större försvarsföretagen skapas goda förutsättningar för att presentera effektiva lösningar och möta den snabba teknikutvecklingen. Men hur ska detta gå till?

– Det gäller att tillsammans finna formerna för ett gott samarbete. Här är förtroende A och O, och det krävs att relationerna byggs på givande och tagande, säger Madelene Rydén. Samtidigt beskriver hon att försvarsmarknaden är trög och att det på grund av sekretess ofta är mycket svårare med tillgång till data än i många andra branscher. Civila bolag är generellt inte vana vid branschens långa cykler, eller att inte ha tillgång till viktiga data.

– Här är det viktigt att arbeta nära kunderna för att förstå deras behov, trots brist på data. Det kan också vara en bra strategi för civila bolag att samarbeta med etablerade försvarsföretag som är vana vid branschens specifika förutsättningar.

Det är inte bara en trög marknad och sekretess som kan vara utmanande. En annan parameter att ta hänsyn till är att utvecklingen av regelverken fortsätter vara en utmaning. Samtidigt som man ser ett behov av förenklingar på försvarsmarknaden skapar olika typer av ökande hot, så som risk för cyberattacker, underrättelseverksamhet och kriget i Ukraina behov av att skruva ytterligare i några av de regelverk som berör försvarsmarknaden.

– Viktiga regelverk att ha koll på är exempelvis säkerhetsskyddslagen och exportkontrollregelverket samt särskilda cybersäkerhetskrav som påverkar verksamheten inom försvarssektorn, säger Madelene.

Värdet av kunskapsutbyte och mötesplatser för nya aktörer

För nya aktörer som önskar etablera sig på försvarssektorn är det avgörande att förstå marknadens unika karaktär och krav. Ett framgångsrikt angreppssätt är aktivt deltagande i plattformar och forum där företag, investerare, beslutsfattare och representanter från Försvarsmakten kan mötas. Dessa mötesplatser erbjuder värdefulla nätverksmöjligheter, tillgång till viktig information och potentialen att bygga starka partnerskap och kunna navigera regelverk.

Vilka civila sektorer ska då söka en andel av försvarsmarknaden? Vilken teknik blir mest kritisk i utvecklingen av Sveriges försvarsförmåga?

– Det är svårt att peka på särskilda områden, menar Madelene. Men teknikutvecklingen går snabbt just nu och inom vissa områden är det särskilt föränderligt. Utifrån de lärdomar som kan dras från kriget i Ukraina är det väldigt spännande att följa hur exempelvis AI och autonoma system kommer att påverka det framtida stridsfältet.

Det finns givetvis fler teknikområden där framsteg och innovation kan vara avgörande för att säkerställa en robust försvarsförmåga. Att sondera den internationella marknaden, där Sverige redan idag är väl etablerat, är särskilt intressant. Nato-inträdet markerar ett betydande framsteg för svenska företag, där nya marknader och samarbetsprojekt inom alliansen ger ökade möjligheter till tillväxt och utveckling. Madelene är övertygad om att svenska företag har goda förutsättningar att fortsätta att konkurrera internationellt.

– Det som är viktigt att förstå för att kunna lyckas på den internationella marknaden är att det politiska klimatet och ledarskapet i ett land är en viktig förutsättning, och man behöver därför förstå hur politiken fungerar. Samverkan med företag i närliggande länder, som exempelvis inom Norden eller Europa utgör också en bra grund för att lyckas internationellt.

Sammanfattningsvis står den svenska försvarsmarknaden inför en era av betydande möjligheter och utmaningar. Genom att engagera sig, lära och anpassa sig till de snabba förändringarna kan företagen inte bara stärka Sveriges försvarsförmåga utan också bidra till global stabilitet. Vi uppmuntrar våra läsare att fortsätta utforska och investera i den svenska försvarsmarknaden, med särskilt fokus på vikten av nätverk och samarbete inom branschen.

Vill du lära dig mer?

Ny Teknik Education arrangerar konferensen Sveriges försvarsförmåga den 24 september 2024 på Blique by Nobis i Stockholm. Förutom Madelene Rydén medverkar även Michael Claesson från Försvarsmakten och försvarsminister Pål Jonson, Mikael Frisell från FMV, Tommy Gustafsson-Rask från BAE Systems Hägglunds AB, Ulrika Lindstrand från Sveriges Ingenjörer och många fler! 

Säkra din plats innan sommaren! Klicka här för mer information och anmälan.