Fordon

Tung truck drivs med bränslecell

Göran Hård. Foto: Tommy Harnesk
Grafik: Jonas Askergren
Johan Hellström. Foto: Tommy Harnesk
Den vätgastruck som Kalmar Global utvecklar blir den största som har byggts för bränslecellsdrift. Trucken på bilden är en "vanlig" truck, men i samma storlek – kring 14 ton – som den som ska köras på stålverket i Oxelösund. Foto: Per Trane

UPPDATERAD. Det blir den största truck som har testats med bränslecellsdrift. "Vi går upp en storleksklass."

Publicerad

Just nu utvecklar Kalmar Global en vätgasdriven truck i det medeltunga segmentet, i 14-tonsklassen. Senare i år ska den levereras till SSAB i Oxelösund, och testas i deras ordinarie drift för interntransport och materialhantering.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här