Fordon Tung truck drivs med bränslecell Göran Hård. Foto: Tommy Harnesk Grafik: Jonas Askergren Johan Hellström. Foto: Tommy Harnesk Den vätgastruck som Kalmar Global utvecklar blir den största som har byggts för bränslecellsdrift. Trucken på bilden är en "vanlig" truck, men i samma storlek – kring 14 ton – som den som ska köras på stålverket i Oxelösund. Foto: Per Trane UPPDATERAD. Det blir den största truck som har testats med bränslecellsdrift. "Vi går upp en storleksklass." Tommy Harnesk Publicerad 27 jan 2017 kl 13.21 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Just nu utvecklar Kalmar Global en vätgasdriven truck i det medeltunga segmentet, i 14-tonsklassen. Senare i år ska den levereras till SSAB i Oxelösund, och testas i deras ordinarie drift för interntransport och materialhantering. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon vätgasdrift ssab
ELBILAR Test: ”Kia EV3 är en värdig utmanare till Volvo EX30” Kia menar att deras EV3 är en ”äkta mass-elbil”. Har man slagit huvudet på spiken?
elbilar Biltillverkaren visar upp pilotfabrik – solid state-batterier ska dubbla räckvidd Batterier med fastfaselektrolyt kommer att ge Hondas elbilar dubbel räckvidd mot slutet av detta årtionde, hoppas den japanska biltillverkaren som nu visar upp sin pilotfabrik.