Energi

Petnoga när skrot blir till specialstål

1. Leverans. Varje vecka kommer i snitt 3 000 ton återvunnen stål till Sandviken. Transporterna med tåg ökar, men cirka 65 procent kommer ännu med lastbil. Foto: Stefan Estassy och Sandvik
2. Fabriksskrot. En stor andel av materialet är kasserad produktionsutrustning från fabriker runt om i Europa. Foto: Stefan Estassy och Sandvik
6. Värdefullt. Skrotet sorteras i 90 olika fack. Värdet i den här högen är ungefär en halv miljon kronor, uppskattar Per Hübinette-Ljus som ansvarar för råvarugården. Johan Wiklund till höger. Foto: Stefan Estassy och Sandvik
3. Returstål. Rester från Sandviks egen tillverkning sorteras också och matas in i smältan igen. Bilden visar metallspån från svarvning. Foto: Stefan Estassy och Sandvik
4. Skyddat. I den nya råvarugården förvaras skrotet under tak, då minskar risken för explosioner orsakade av snö och is i smältan. Foto: Stefan Estassy och Sandvik
5. Analys. Skrotet analyseras i spektrumanalysator. Noggrannheten är på gram-per-ton-nivå. Foto: Stefan Estassy och Sandvik
7. Smältan. Receptet för varje stålsort måste följas noga. Några gram för mycket av ett ämne per ton kan innebära att hela smältan måste kasseras. Foto: Stefan Estassy och Sandvik
8. Valsning. Cirka 300 sorters specialstål tillverkas med återvunnet material som huvudingrediens. Här valsas borrstål. Foto: Stefan Estassy och Sandvik

Skrot in, specialstål ut. Återvunnet material är huvudingrediensen när Sandvik kokar rostfritt stål. Det ställer höga krav på skrotet, som kontrolleras med en noggrannhet i gram per ton.

Publicerad

Kapade rörändar, sågklingor och odefinierbara metallbitar ligger huller om buller. Skrothögarna ser inte så välordnade ut på den enorma råvarugården. Men vartenda föremål ligger noga sorterat i rätt hög.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här