FARKOST Havvindserviceskeppet Olympic Boreas är det första av hittills fyra planerade fartyg med huvudpropeller både fram och bak. Foto: Ulstein Det här är det första fartyget med nya lösningen för ”fyrhjulsdrift” Fartyget Olympic Boreas är ett av de första med huvudpropellrar både fram och bak Are Thunes Samsonsen/TU Publicerad 26 sep 2024 kl 15.59 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Det nästan 90 meter långa fartyget är det första som färdigställts med det som kallas Twin X-stern-lösning, det innebär att det har två huvudpropellrar i båda ändar av fartyget. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fartyg propeller farkost
KARRIÄR Northvoltkrisen: Stor risk att kompetens försvinner Många som drabbas i Northvolts jättevarsel i Skellefteå kan komma att lämna landet – och ta kompetensen med sig – när de slutar på fabriken.
ENERGI Bakslag för stora vätgasprojekt i både Norge och Danmark Norge och Danmark planerar vätgasledningar till Tyskland. Men i båda länderna läggs stora projekt för att tillverka vätgas på is. ”Tror inte att det finns en affärsmodell i det”.
TECH Så ska Orion ge Zuckerberg herravälde över ar-världen Med den nya ar-hårdvaran Orion stakar Facebookgrundaren Mark Zuckerberg ut framtiden för datorer.