FORDON

Motstridiga uppgifter kring tillverkning av svenskutvecklade elbilen Emily GT

Emily GT

Det blir ingen elbilstillverkning i Trollhättan, utan i Italien, säger köparen av elbilen Emily GT först. Kort därpå tar han tillbaka allting och hävdar att ingenting är klart. 

Publicerad Uppdaterad

När kanadensiska EV Electra köpte två elbilsprojekt av svenska Nevs i december blev det en stor nyhet. Då talades det om att tillverkningen av elbilen Emily GT skulle ske i Saabs gamla fabriker i Trollhättan – men till sajten Carup meddelar Jihad Mohammad att det står det klart att den hamnar utomlands.

– Ingenjörerna sitter i Trollhättan. Men tillverkningen hamnar i Italien, det är redan påskrivet, säger Jihad Mohammed, vd för EV Electra, till Carup, i en artikel publicerad i onsdags klockan 13:50.

Enligt sajten beror beslutet bland annat på att den svenska fabriken var i sämre skick än vad man tidigare trott och att ägaren inte vill sälja den.

Nya besked: inget är klart

Men på torsdagsmorgonen gäller nya besked. För SVT Nyheter tillbakavisar Jihad Mohammad uppgifterna och säger att det inte är beslutat ännu. På frågan när beslutet ska tas svarar han att det ska ske i slutet av månaden.

Kring midnatt på onsdagskvällen skrev Jihad Mohammad även på Linkedin att EV Electra lämnat ett bud om att köpa en fabrik i Italien och att affären godkändes under onsdagen. Han påpekar att det inte rör sig om Maseratifabriken, en italiensk sportbilstillverkare. 

– Jag lovade mitt team att inte lämna fler detaljer, eftersom våra investerare vill veta före alla andra. Då kommer ett pressmeddelande att skickas ut som klargör alla frågetecken, skriver han.

Tidigare har Jihad Mohammad även nämnt Nederländerna, Österrike och Finland som möjliga tillverkningsländer, i samarbete med lokala kontraktstillverkare. 

Nevs, som utvecklat Emily GT, köpte större delen av Saabs konkursbo 2012. Men de senaste åren har de haft stora ekonomiska bekymmer och i fjol varslades majoriteten av de anställda och bolaget sattes i viloläge.