ELBILAR

Synen på Polestar i Kina: ”Aldrig hört talas om dem”

En bil från Polestar i en monter på bilmässan i Peking.

Efter en stormig vår är det upp till bevis för Polestar. I år lanseras två modellnyheter och de ska hjälpa till att vända skutan. Men hur är synen på märket och den livsviktiga modell 4 på den kinesiska marknaden?

Året 2024 kommer vara avgörande för Polestar. Märket har länge levt på lån och god vilja från Volvo och Geely, men nu måste det börja komma resultat. Företaget lanserar två nya modeller, Polestar 3 samt 4, och målet är att med hjälp av dessa nå en produktmarginal uppåt 17 till 19 procent.

Kina är en enormt viktig elbilsmarknad, inte bara för Polestar utan för många globala märken. Men hur står sig tillverkaren där? 

Hittills har försäljningen varit blygsam, förhoppningen är dock att nyheterna man lanserar nu ska ändra på detta. Under Auto Show Beijing lyckas Ny Teknik fånga Polestars designchef Maximilian Missoni på mässgolvet och han menar att framtiden ser ljus ut.

– Det finns mycket respekt för vårt märke och design. Det händer enormt mycket på den här marknaden. Man går runt här på mässan och då slås man av mångfalden av märken och designer. Det är väldigt fascinerande. Vår fördel är att vi är inbäddade i en grupp (Geely, reds anm) som känner sig hemma på den här marknaden. Så vi har ett bra grund att stå på jämfört med andra europeiska och internationella spelare, säger han.

Hur har mottagandet varit i Kina?

– Mottagandet har varit bra och på vår märkeskväll för några dagar sedan var intresset stort från journalister. Inte minst för vår telefon, säger designchefen.

Polestar lanserade en egen mobiltelefon för den kinesiska marknaden tidigare i år, Polestar Phone, som ingår i köpet av Polestar 4. Telefonen baseras på modellen Meizu 21 Pro från Geelyägda företaget Meizu och är egentligen bara ett nytt skal på denna. Mobilen innebär att tillverkaren har ett extra vapen i kampen om köpare. Och här sticker faktiskt Polestar ut mot andra internationella alternativ.

– Egentligen är det inte telefonen som är det viktiga, utan nyckelordet är ekosystem och att ha full uppkoppling över fler enheter. Det finns tillverkare som redan har kommit långt där många av dem kommer från konsumentelektroniksidan. För oss fanns möjligheten som ett premiummärke inom Geelygruppen att vända på det hela och ta till sig konsumentelektroniken från bilsidan.

Men hur ser kinesiska branschmedier och konsumenter på Polestar? Är det som ett spännande alternativ till premiumtillverkarna från Tyskland eller som märket själv gärna ser sig – en rival till Porsche? 

De båda dagarna Ny Teknik var på plats på Pekingmässan var det väldigt glest med besökare i tillverkarens monter. Inte minst om man jämför med att folk köade till Xiaomi eller trängdes rejält hos Xpeng.

Vad tycker mässbesökarna om Polestar?

Ny Teknik frågade besökare på mässan om vad de tycker om märket samt om de skulle välja en Polestar 4 om de hade pengarna.

– Om det är familjens första bil skulle jag inte välja den. Det är ett nytt märke som få har någon erfarenhet av, så det känns osäkert. Kanske en person som vill sticka ut skulle välja detta som en andra eller tredjebil. Är svaret vi får av en representant från en kinesisk bilsajt, sa en besökare.

En influencer som rapporterar från bilmässan synar bilen och utbrister:

– Om jag skulle köpa en elbil, då skulle jag nog aldrig välja en Polestar. Jag har faktiskt aldrig hört talas om märket förut. Det jag skulle välja är BYD, säger hon.

En trio besökare vi stoppar viftar avfärdande mot kvartetten Polestarbilar i montern och även om de av artighet inte vill säga något allt för negativt är saken tydlig – Polestar står inte på deras önskelista.

Nästa besökare är lite mindre artig.

– Polestar? Aldrig. Jag gillar varken Geely eller Volvos elbilar och det här är ju samma grupp. Nej, jag skulle välja en Tesla, säger han och pinnar vidare.

Det går inte att dra några långtgående slutsatser utifrån det urval av besökare Ny Teknik ställde frågan till på mässan men det pekar på att medvetenheten om märket Polestar fortfarande är låg. 

Bilmässan i Peking har, som Ny Teknik rapporterat, visat upp en kinesisk elbilsmarknad och ett utbud med stor variation och där mässbesökare har visat enormt intresse för de inhemska märkena. 

Skillnaden mellan Polestar och Xiaomi är slående. En nykläckt och oprövad spelare från Kinas telekombransch kan sälja 50 000 bilar på en dag – medan en europeisk biltillverkare som satsar på traditionellt säkra kort har svårt att få luft.