Ankomst till Allmänna gränd, Djurgården. Foto: Kaianders Sempler
Ankomst Nybroplan. Foto: Kaianders Sempler
Gunnar Myrsten, Rederiaktiebolaget Ballerina, och Anders Rörby, eldsjäl och kollektivtrafikkonsult. Foto: Kaianders Sempler
Salongen på Sjövägen. Foto: Kaianders Sempler
Redare Gustaf Myrsten visar en packe litiumjonbatterier. Foto: Kaianders Sempler
Den ena av B/F Sjövägens två huvudmotorer om 125 kW. Foto: Kaianders Sempler
Laddaggregat på Sjövägen. Foto: Kaianders Sempler
Elanslutningen för batteriladdning. Foto: Kaianders Sempler
– Det är lite lurigt att köra elbåt eftersom man varken känner dunket i skrovet eller hör motorljudet som i en dieselbåt, säger skepparen Jesper Johansson. Foto: Kaianders Sempler
Elbåten Mowitz. Foto: Kaianders Sempler
Redaren Hans Thornell vid Mowitz laddstation på Riddarholmen. Foto: Kaianders Sempler
Markus Berggren, skeppare på Mowitz. Foto: Kaianders Sempler
Babords elmotor på Mowitz. Foto: Kaianders Sempler
Styrreglagen på Mowitz. Foto: Kaianders Sempler
Stockholm delas av vatten. Bara några få broar förbinder norr och söder. Men nu kommer nya miljövänliga kollektivtrafiklinjer. I dag kan pendlare både från Nacka och Solna ta elbåt till jobbet i innerstan.