Industri

Tio orter slåss om svenska batterifabriken

Nästa år ska bygget av en batterifabrik i klass med Teslas Gigafactory påbörjas. Åtta orter i Sverige och två i Finland konkurrerar om att få den.

Publicerad

Artikeln har uppdaterats. Northvolts batterifabrik kommer att producera litiumjonbatterier med en sammanlagd kapacitet på 32 GWh per år. Anläggningen kommer att vara på uppemot 200 hektar och ge omkring 3000 arbetstillfällen, enligt vd:n och tidigare Tesla-logistikchefen Peter Carlsson.

Under en presskonferens onsdag 26 april meddelade företaget att de nu gått vidare med ansökningarna om var fabriken ska förläggas:

– Det har varit ett enormt intresse att vara med i processen.

– Vi började med att fråga 20 kommuner, och det slutade med att nästan 40 kommuner kom in med förslag på hur de ska kunna lösa lokaliseringen, säger Peter Carlsson.

Läs mer:

Åtta orter går nu vidare till nästa omgång av urvalsprocessen. De är:

  • Luleå

  • Skellefteå

  • Gävle

  • Västerås

  • Norrköping

  • Mariestad och Skövde (samarbete)

  • Göteborg

  • Malmö

  • Vasa (Finland).

  • Kotka-Hamnia (Finland).

Nu kommer Northvolts företrädare att träffa kommunledningar och undersöka möjligheterna noggrannare på varje plats.

– Ambitionen är att under tidigare delen av sommaren ha kommit ner till två orter, säger Peter Carlsson.

Flera krav ställs på orten som slutgiltigt får fabriken. Anläggningen kräver tillgång till hamn, bra logistik och möjlighet att täcka upp fabrikens ”enorma” energibehov. Dessutom krävs en välutbildad arbetskraft:

– Vi kommer att ha en hög grad av automation, den arbetskraft vi kommer att anställa kommer att vara ingenjörer på hög nivå, till exempel processingenjörer.

Därmed behöver platsen också locka med mjuka värden, som till exempel tillgång till internationella skolor. Tidsplanen är tajt:

– Vi har ambitionen att sätta spaden i marken under andra halvan av 2018, säger Peter Carlsson.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Northvolts batterifabrik

Tidsplan: Produktion igång 2020, full produktion till år 2023

Kapacitet: 32 GWh per år

Stöds av bland andra: Vattenfall, Energimyndigheten, Vinnova och Innoenergy.

Vision: Tanken är att utvinna material till batterierna i Europa, och återvinna dem, i en form av cirkulär ekonomi.