Fordon
Webb-tv: Delarna som kan brinna i din hoverboard
UNDER SKALET. Den 3 oktober exploderade en så kallad hoverboard i Helsingborg. De självbalanserande brädorna har blivit kultprylar, men har också blivit ökända för att orsaka bränder. Under skalet tar en titt på vad som finns under plastkarossen.
Tvåhjuliga självbalanserande brädor, hoverboards, har blivit trendiga storsäljare. De fungerar som en Segway utan styre och låter användaren glida fram på gator och torg. Under skalets programledare Adis Avdic och Jan Herrlin vill gå till botten med tekniken.
– Jag har råkat ut för många kids som nästan kört på mig i gallerior. Och så har jag hört att brädorna har haft problem med bränder, säger Adis Avdic.
I allmänhet har prylkategorin nämligen blivit förknippad med något ytterst negativt: ibland fattar de eld.
Den 3 oktober exploderade en balansbräda i Helsingborg, den senaste av 15 bränder som rapporterats till Elsäkerhetsverket på bara ett par månader. De har brunnit både under laddning och i viloläge. I USA har en halv miljon brädor belagts med försäljningsförbud efter ett 100-tal dokumenterade bränder. En rad flygbolag tillåter inte längre brädorna ombord.
Läs mer:
Elsäkerhetsverket manar nu till försiktighet och att ha pulversläckare, brandfilt och brandvarnare nära de självbalanserande brädorna.
De ska laddas under uppsikt och inte bli för varma.
Programledarna skruvar isär brädan för att försöka ta reda på hur den fungerar. Motorerna sitter i hjulen, och i de två halvorna av kroppen finns styrning, batteri och elektronik.
– 36 volt och 4,4 amperetimmar. Det är ett ganska starkt batteri, säger Adis Avdic.
– Men det är ändå ganska mediokert för en elcykel, konstaterar Jan Herrlin.
Balansbrädorna med sina två hjul och måttliga topphastighet klassas som just cyklar, komplett med hjälmtvång för yngre förare.
Gyro-chip känner av vinkeln på de två fotplattorna och använder informationen för att hålla balansen med finjusteringar med hjulen. Motorstyrningen i sin tur har rejäl kylning, och är avskild från det känsliga batteripaketet.
Läs mer:
Brädtillverkaren har inte byggt någon övervakning till batteriet. Men batteripaketet har en inbyggd oberoende laddkrets från leverantören Samsung.
Antingen laddaren eller batterierna pekas ofta ut som brandorsak.
– Batterierna i sig är egentligen bara känsliga för mekanisk skada eller temperatur. Antingen överladdar man eller tillför värme på något annat sätt, säger Jan Herrlin.
Det här är webb-tv-programmet Under skalet
Hobbex Smartboard har luftfyllda däck för mjukare gång. Topphastigheten är 15 kilometer i timmen.
Batteriet från Samsung ger en räckvidd på upp till 25 kilometer och laddas på tre timmar.
Till skillnad från en del sämre konkurrenter är Hobbex Smartboard CE-märkt. Redaktionen har ingen indikation på att just denna bräda skulle medföra någon brandrisk.
Programledarna Adis Avdic och Jan Herrlin jobbar till vardags på konsultföretaget Prevas. Adis är mekanikkonsult. Jan är expert på kretskortsdesign.
Samtliga avsnitt i serien kan ses på nyteknik.se/ underskalet.