Fordon ”Vårt team består inte av bilmänniskor” Så här ser framtidens elbil ut, om Team Uniti från Lund får bestämma. Uniti väger 400 kilo, har en räckvidd på 150 kilometer och en toppfart på 90 kilometer i timmen. Under skalet sitter en AC-motor på 15 kilowatt och ett natriumjonbatteri på 11 kilowattimmar. Foto: Team Uniti Lewis Horne Foto: Team Uniti Här är den svenska elbilen som vill vända upp och ner på fordonsindustrin. Och dess design får Elon Musk att framstå som återhållsam. Peter Ottsjö Publicerad 4 nov 2016 kl 14.58 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons För några år sedan såg Lewis Horne en dokumentär om Tesla. I den berättade ett par av Elon Musks ingenjörer att de ”lika gärna kunde byggt ett rymdskepp”, men att marknadskrafterna tvingade fram något som såg ut och uppförde sig som en vanlig bil. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ uniti elbilar fordon
DEBATT ”Tillfälliga ’sandlådor’ gör nytta – men löser inte EU:s problem med konkurrenskraft” DEBATT. EU-länder uppmanas att skapa sammanhang där det råder undantag från begränsande regler. Syftet är en större frihet att testa ny teknik. Men problem med överambitiös reglering behöve lösas på annat sätt, skriver Entreprenörsskapsforum.
ANNONS SCHUNKs nya grepp om framtidens automation Efterfrågan på flexibla och säkra lösningar inom avancerad automation växer sig allt starkare inom industrin. För att möta efterfrågan utökar nu SCHUNK sin portfölj med en ny form av mekatroniska universalgripdon som kombinerar kraft, hållbarhet och säkerhet.
STARTUP Stor kartläggning: Här är Sveriges bästa teknikstartups Ny Teknik utser Sveriges 33 bästa, mest innovativa och lovande startups. • Teknikområdena sträcker sig från iot-enheter på farliga arbetsplatser till fusionsreaktorer.