Fordon ”Vårt team består inte av bilmänniskor” Så här ser framtidens elbil ut, om Team Uniti från Lund får bestämma. Uniti väger 400 kilo, har en räckvidd på 150 kilometer och en toppfart på 90 kilometer i timmen. Under skalet sitter en AC-motor på 15 kilowatt och ett natriumjonbatteri på 11 kilowattimmar. Foto: Team Uniti Lewis Horne Foto: Team Uniti Här är den svenska elbilen som vill vända upp och ner på fordonsindustrin. Och dess design får Elon Musk att framstå som återhållsam. Peter Ottsjö Publicerad 4 nov 2016 kl 14.58 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons För några år sedan såg Lewis Horne en dokumentär om Tesla. I den berättade ett par av Elon Musks ingenjörer att de ”lika gärna kunde byggt ett rymdskepp”, men att marknadskrafterna tvingade fram något som såg ut och uppförde sig som en vanlig bil. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ uniti elbilar fordon
elbilar Biltillverkaren visar upp pilotfabrik – solid state-batterier ska dubbla räckvidd Batterier med fastfaselektrolyt kommer att ge Hondas elbilar dubbel räckvidd mot slutet av detta årtionde, hoppas den japanska biltillverkaren som nu visar upp sin pilotfabrik.
ENERGI ”Vi kan konkurrera med asiater – det tar bara lite längre tid” Northvolts öde ligger i händerna på en domstol i Texas. Men bolagets framtid avgörs även i Skellefteå. • Bara en lina i dag som producerar produkter.